Show simple item record

Authorصادق, حصه محمد
Available date2009-11-25T13:13:30Z
Publication Date1995
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1995, Vol. 4, No. 7, Pages 11-69.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8226
Abstractاستهدفت الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية:- 1- ماهي أكثر مرحلة تعليمية يستخدم فيها العقاب؟ 2- ما الأسباب التي تدعو لاستخدام العقاب؟ وهل هناك اختلاف في هذه الأساليب باختلاف المرحلة التعليمية. 3- ما أساليب العقاب المستخدمة في المدارس؟ وهل هناك اختلاف في الأساليب المستخدمة باختلاف المرحلة؟ 4- من هم أكثر المستخدمين للعقاب في المدارس؟ وهل هناك اختلاف في الشخصيات المعاقبة باختلاف المرحلة التعليمية؟ 5- ما أنواع العقاب التي أظهرت تأثيراً إيجابياً؟ واعتمدت هذه الدراسة على تحليل عدد من مواقف العقاب المدرسي والتي دونتها عينة من الطالبات الجامعيات المسجلات في مقررات تربوية على مدى أربعة فصول دراسية مختلفة، بلغ عدد المواقف 149 موقفاً، ونتائج الدراسة تنطبق على مدارس البنات لأن المواقف كانت لعينة من الطالبات. ولقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي:- 1- أكثر المراحل التي يتم استخدام العقاب فيها هي المرحلة الابتدائية ثم الثانوية ثم الاعدادية. 2- أكثر الأسباب التي تدعو لاستخدام العقاب في مدارس البنات: الخطأ في إجابة أو عدم معرفة سؤال ثم الإهمال في أداء الواجب ثم انخفاض مستوى التحصيل، ولقد اختلفت هذه الأسباب باختلاف المراحل. 3- بالنسبة لأكثر الأساليب المستخدمة في العقاب: الضرب بالعصا أو المسطرة ثم وبنسب متقاربة أسلوبي التهكم والسخرية والتوبيخ واللوم، ولقد اختلفت هذه الأساليب باختلاف المراحل. 4- أظهرت النتائج أن أكثر الأفراد استخداماً للعقاب مدرسات الرياضيات ثم مدرسات العلوم الشرعية ثم المديرة ثم مدرسات اللغة العربية، ولقد اختلفت النتيجة باختلاف المرحلة التعليمية. 5- المواقف التي أظهرت تأثيراً إيجابيا كانت قليلة جداً بلغت 18 موقفاً لذلك لا يمكن تعميم نتائجها.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectUniversity Education
التعليم الجامعي
Titleدراسة تحليلية لخبرات العقاب المدرسي لدى عينة من طالبات جامعة قطر
Alternative TitleAnalysis study for the expereince of sample of Qatar University female students in school punishment
TypeArticle
Pagination11-69
Issue Number7
Volume Number4
Alternative AbstractThis study aimed to answer the following questions : 1. What was whe most educational level that used punishment. 2. What were the reasons that lead to use punishment ? and did the reasons differ with different educational level ? 3. What type of punishment was used in schools ? and did the punishment type differ with different educational level ? 4. Who was the most member staff that used punishment in schools ? and did the person differ with differ educational level ? 5. What was the most effective method of punishment. that resulted positive effects? The study was based on the analysis of school punishment cases, which was documented on sample of university students enrolled in educational courses for four non-consecutive semesters. The study recorded 149 cases of school punishement, and was conducted on female students from various female school. The most study conclusions resulted that : 1. The most educational level in which punishment was used. were elementary, secondary, and preparatory, respectively, 2. Most popular reason that leads to use punishment in female school was both, giving wrong answers and giving no answer to questions asked by the teacher. Second, not doing homework, and last, low academic achievement. 3. For the most popular type of punishment used was hitting with a stick or roller and second was sarcasm. blame and reprimand. 4. The study also revealed that the most persons that used punishment were mathematics teachers, religion studies teachers, principal, and arabic language teachers, respectively. Reasons for using punishment were different for different educational level. 5. Number of cases wher punishment had affected students positively, were 18 cases, which was considered very low percentage to the overall 149 cases. Because of that. results were not published.
AuthorSadiq, Hassa Mohamed


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record