Show simple item record

Authorعبد الرحيم, أنور رياض
Authorالخليفي, سبيكة يوسف
Available date2009-11-25T13:13:51Z
Publication Date1992
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1992, Vol. 1, No. 1, Pages 11-53.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8235
Abstractتهدف الدراسة الحالية إلى معرفة الآثار المباشرة وغير المباشرة لكل من تدخل الوالدين، والواجبات المدرسية، وعدد ساعات مشاهدة برامج التلفزيون، متغيرات البيئة الأسرية وسمات الشخصية في التحصيل لدى عينة من طالبات الصف الثاني الثانوي بمدرستي أم أيمن الثانوية والإيمان الثانوية بمدينة الدوحة (قطر) قوامها 85 طالبة، متوسط أعمارهن 68 ,17 عاما، وقد طبق عليهن استمارة بيانات عن تدخل الوالدين والواجبات الدراسية المنزلية ومشاهدة برامج التليفزيون من إعداد الباحث الأول بالإضافة إلى مقياس البيئة الاجتماعية للأسرة (إعداد موس وموس، 1984)، ومقياس كومرى للشخصية وهما ترجمة الباحث الأول، وقد تم الحصول على درجات تحصيل العينة في أحد الامتحانات النهائية متمثلة في المجموع الكلي للدرجات، وعولجت البيانات إحصائيا باستخدام تحليل الانحدار المتعدد على اعتبار أن التحصيل هو المتغير التابع، وباقي المتغيرات مستقلة، وأوضحت النتائج وجود أثار مباشرة على التحصيل من خمسة متغيرات أسرية وأربع سمات شخصية، وتدخل الوالدين والواجب المدرسي ومشاهدة التلفزيون ذلك بالإضافة إلى الآثار غير المباشرة لبعض تلك المتغيرات.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPsychology
علم النفس
Titleأثر بعض المتغيرات المدرسية والأسرية والنفسية على التحصيل المدرسي لدى عينة من طالبات الثانوي بدولة قطر: دراسة تمهيدية
Alternative TitleEffects of Certain Scholastic, Familial and Psychological Variables on Scholastic Achievement for a Sample of Qatari Secondary School Female Students: A Preliminary Study
TypeArticle
Pagination11-53
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThis study aims to know the direct and indirect effects of parental in¬volvement, homework, hours of watching T.V., family environmental vari¬ables and personality traits on scholastic achievement for a sample of 2nd graders from two secondary schools totaling 85 female students whose ages mean is 17.68 yrs. A questionnaire measuring parental involvement, homework and T.V. watching was used in addition to Family Environment Scale, as translated by the first author, Step-wise regression was used to calculate path coefficients. Results show that there are significant direct and indirect effects for 5 family variables, 4 personality traits, parental in¬volvement, homework and T.V. watching on achievement.
AuthorAbdel Rahim, Anwar R.
AuthorEl Kholeify, Sabika


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record