Show simple item record

AuthorKhataybeh, Abdalla Mohammed [عبد الله محمد عبد الله خطابية]
AuthorIssan, Salha Abdulla [صالحة عبد الله عيسان]
Available date2009-11-25T13:14:27Z
Publication Date2002
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2002, Vol. 11, No. 22, Pages 27-57.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8259
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة تقديرات أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية بجامعة السلطان قابوس للأسس والمعايير التي يتبعونها لاختيار الكتاب الجامعي المقرر. استخدم لأغراض هذه الدراسة مقياس مكون من (43) فقرة موزعة على خمسة مجالات هي: محتوى الكتاب، والتعميم التعليمي للكتاب والنشاطات التربوية المصاحبة للكتاب، والإجراءات العملية لاختيار الكتاب، ومراعاة الكتاب لمتطلبات البيئة العمانية، وقد تم التأكد من صدق المحتوى وصدق البناء من خلال عرضه على لجنة المحكمين، كما تم التأكد من الثبات باستخدام معادلة كرونباخ- ألفا للاتساق الداخلي (94. 0) شملت عينة الدراسة (83) عضوا من أعضاء هيئة التدريس في مختلف الرتب الأكاديمية. وقد أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للكلية التي تعمل بها عضو هيئة التدريس أو جنسيته أو رتبته، أو لخبرته الأكاديمية، وقد أظهرت الدراسة أن أعضاء هيئة التدريس العمانيين يؤكدون على ضرورة مراعاة الكتاب المقرر لمتطلبات البيئة العمانية أكتر من أعضاء هيئة التدريس من الجنسيات الأخرى. أوصت الدراسة بأجراء المزيد من البحوث عن معايير اختيار الكتاب الجامعي بالكليات الأخرى، كما توصي بعدم استخدام كتاب جامعي واحد للمقرر الجامعي لما له من آثار سلبية على تعلم الطلبة في المرحلة الجامعية.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectUniversity Education
التعليم الجامعي
Titleمعايير واستراتيجيات اختيار الكتاب الجامعي في كليتي التربية والآداب بجامعة السلطان قابوس
Alternative TitleStrategies and criteria forselecting University Textbook at Sultan Qaboos University
TypeArticle
Alternative AbstractThis study aimed at investigating the strategies and criteria for selecting university textbooks at Sultan Oaboos University. A questionnaire consists of ( 43) items divided into five do¬mains was used, content validity and construct validity were conducted using experts. Reliability was conducted using Cron¬bach-Alpha for internal consistency, which was equal (0.94). A sample of (83) faculty members with different ranks were included in this study. The study revealed that there were no significant difference between faculty members' selection of textbook regarding their nationality, experience college and rank. The study recommended that further research work to be con¬ducted as to other faculties at Sultan Qaboos University. Also this study recommend that there shouldn't be only one textbook to each course at University level and Finally criteria for selec¬tion should be clear to all faculty members.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record