Show simple item record

Authorغنيم، محمد أحمد محمد ابراهيم
Available date2009-11-25T13:37:43Z
Publication Date2002
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2002, Vol. 1, No. 1, Pages 159-196.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8497
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى إبراز الاستراتيجيات التي يوظفها الطلبة وتعكس مستوى أداء الطلبة ذوي الأسلوب المعرفي " التروي- الاندفاع " في مجال مهارات حل المشكلات بمرحلتيها: العرض واستراتيجيات الحل. وقد اشتملت عينة الدراسة 66 طالباً (34 طالباً من ذوى الأسلوب المعرفي "الاندفاع " ؛ و 32 طالباً من ذوي الأسلوب المعرفي " التروي ". وقد استخدم الباحث في تحليل البيانات مربع كاي ، واختبار (ت)؟ وتحليل التباين الثنائي، وأظهرت النتائج الكمية والنوعية ما يلي: - يتميز أداء الطلبة ذوي الأسلوب المعرفي "الاندفاع ": بالتركيز؛ التخيل؛ وتوظيف استراتيجيات أداء المهمة. - يتميز أداء الطلبة ذوى الأسلوب المعرفي "التروي": الميل إلى العشوائية في توظيف استراتيجيات أداء المهمات. - لا توجد فروقات ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين من حيث توظيف استراتيجيات أداء تحليلية عالمية. - كانت متوسطات مستوى الدقة والوقت اللازم لحل المشكلة للطلبة من ذوى الأسلوب المعرفي "الاندفاع " أعلى من متوسطات الطلبة من ذوى الأسلوب المعرفي "التقروى" وكانت الفروقات في ما بينهما ذات دلالة إحصائية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectحل المشكلات.
علم النفس
Titleاستراتيجيات أداء مهام حل المشكلات لدى الطلاب ذوي الأسلوب المعرفي "التروى - ا لاندفاع"
Alternative TitlePerformance strategies of problem-solving Tasks Among Cognitive style students " Reflective-impulsive."
TypeArticle
Pagination159-196
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThis research aim at revealing performance strategies students who are cognitively reflective and impulsive on problem-solving tasks in their two stages, reprsentation and solving strategies. The final sample tested (66 ) students " 34 Reflective and 32 impulsive". The study tasks was applied individually on the students in three separate sessions. After analysing the date by using "Chi 2, T-test and two-way ANOVA", The study revealed different qualitative and quantitative outcomes as following: The reflective students were marked by the use of: Focusing, visual imagery, imagery representation and working backwards strategies. - The impulsive students were marked by using Random and faulty representation strategies. - No differences between the two groups for using : The global, The analytic, working forwords and the diagram representation strategies. - The means of the response accuracy, solution time on puzzle and the representation time for the reflective students was higher with statistically significant differences than that of the impulsive ones.
AuthorGhaniem, Mohammed A.
Subjectpsychology


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record