Show simple item record

Authorالسعدي, رحاب عارف
Authorعساف, محمد محي الدين
Available date2023-11-28T07:15:43Z
Publication Date2023-11-20
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Citationالسعدي، رحاب، وعساف، محمد. "السلوك الإيجابي والتنظيم الانفعالي بصفتهما منبئين بالرفاهية النفسية لدى طلبة الجامعات الفلسطينية"، مجلة العلوم التربوية، العدد 22، 2023
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/49732
URIhttps://dx.doi.org/10.29117/jes.2023.0128
Abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الرفاهية النفسية لطلبة الجامعات الفلسطينية والتنظيم الانفعالي والسلوك الإيجابي. وظفت الدراسة المنهج الوصفي، واستُخدمت ثلاثة مقاييس، هي: مقياس الرفاهية النفسية (69) فقرة، ومقياس السلوك الإيجابي (24)، ومقياس التنظيم الانفعالي (36) فقرة. تكونت عينة الدراسة من (350) طالبًا وطالبة من الجامعات الفلسطينية (جامعة الخليل، وجامعة بيرزيت، وجامعة النجاح). أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة دالة إحصائيًا بين السلوك الإيجابي والتنظيم الانفعالي والرفاهية النفسية، كما أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى السلوك الإيجابي والتنظيم الانفعالي يسهم إسهامًا دالًّا إحصائيًا في تباين الرفاهية النفسية لدى طلبة الجامعات الفلسطينية.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالسلوك الإيجابي
التنظيم الانفعالي
الرفاهية النفسية
علم النفس الإيجابي
الجامعات الفلسطينية
Titleالسلوك الإيجابي والتنظيم الانفعالي بصفتهما منبئيْن بالرفاهية النفسية لدى طلبة الجامعات الفلسطينية
Alternative TitlePositive Behavior and Emotional Regulation as Predictors of Psychological Well-Being among Students of Palestinian Universities
TypeArticle
Pagination253-281
Issue Number22
Volume Number22
Alternative AbstractThe current study aimed at uncovering the relationship between psychological well-being among students of Palestinian universities and the emotional regulation and positive behavior. The study employed the descriptive methodology. Three measures were used: the measure of psychological well-being (69) items, the measure of positive behavior (24) items, and the measure of emotional regulation (36) items. The sample of the study consisted of (350) male and female students from Palestinian universities (Hebron University, Bir Zeit University and Al-Najah University). The results of the study revealed that there is a statistically significant relationship between positive behavior and emotional regulation and psychological well-being. The results of the study also showed that the level of positive behavior and emotional regulation have a statistically significant contribution in the variance of psychological well-being among students of the Palestinian universities.
ESSN2706-672X
AuthorAlsadi, Rihab Aref
AuthorAssaf, Mohammed M.
SubjectPositive behavior
Emotional regulation
Psychological well-being
Positive psychology
Palestinian universities


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record