Show simple item record

Authorالقحطاني, مذكر ناصر
Available date2018-09-05T08:43:11Z
Publication Date2018-06
Publication NameANSAQ Magazine مجلة أنساقen_US
Citationالقحطاني، مذكر ناصر التدوين: بحث في العقل الكتابيّ وحدوده، مجلة أنساق، كلية الآداب والعلوم، 2018، المجلد 2، العدد 2، جامعة قطر، ص: 107 – 120
ISSN2520-713X
URIhttp://www.qu.edu.qa/conference/ansaq/magazine
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11011
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى توضيح أنّ التدوين في الثقافة العربيّة طرأت عليه نقائص ولم يكن دقيقا تامّا، ونستند في هذا الباب إلى البحث في الكتابات التي اهتمت بالتدوين في الثقافة العربيّة. ويمكن أن نبيّن للقارئ أنّ مصادرنا تتفرّع إلى ضربين، الأولى مصادر منهجية والثانية مصادر استدلالية. أمّا المصادر المنهجيّة، فهي المتون التي أشادت بالتدوين في تاريخ الثقافة العربيّة، وسنستلهم منها الشواهد الدالّة على وعي المصنّفين القدامى بأهميّة هذه المرحلة حتى نهتدي بها في البرهنة على أنّ العقل العربيّ كان على وعي بالتدوين الكتابيّ. أمّا المصادر الاستدلاليّة، فهي النصوص المدوّنة لكنّها تشوبها نقائص ويتخلّلها حضور المنطوق وملامحه في النصوص المكتوبة.
Languagear
Publisherكلية الآداب والعلوم - جامعة قطر College of Art and Science - Qatar University
Subjectالتدوين
Subjectالعقل العربي
Subjectالنصوص المكتوبة
Subjectالتدوين - النصوص المكتوبة
Subjectالتدوين - مصادر منهجية
Subjectالتدوين - مصادر استدلالية
Titleالتدوين: بحث في العقل الكتابيّ وحدوده
Alternative TitleRecording: A Research on the Written Mind and its Limits
TypeArticle
Pagination107 - 120
Issue Number2
Volume Number2
Alternative AbstractThis study aims at revealing that recording in the Arabic culture involved drawbacks and lacked accuracy. It explores the researches that scrutinized recording in the Arabic culture, showing to the reader that our references are divided into two types: methodological and evidentiary resources. The former are the scripts which appreciated recording in the history of the Arab culture. Such texts provide us with significant evidence that illustrate early writers' awareness of the importance of this stage. This evidence also allows us to demonstrate that the Arab mind was aware of written recording. As for evidentiary references, they are the recorded texts which include drawbacks and inadequacies in terms of the presence of utterances and their aspects in the written texts.
dc.identifier.essn 2520-7148
AuthorAl Kahtany, Mazker Naceer
Subjectrecording
SubjectArab mind
Subjectwritten texts


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record