Show simple item record

AuthorHamid, Eltigani Abdelgadir
Available date2019-08-26T05:16:04Z
Publication Date2018
Publication Nameمجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلاميةen_US
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2018.0190
CitationHamid, Eltigani Abdelgadir. Teaching Classic Islamic Texts in Modern Settings: The In-Class Struggle, Journal of College of Sharia & Islamic Studies, 2018, Vol 35, No 2 page 267-306.
ISSN2305-5545
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11715
AbstractAn assumption is often made that there is a link between extremism and the study of some classical Islamic texts. This article examines that claim by exploring the influence of classical Islamic texts on the extreme behaviour of Muslim students. Analysing the journals of twelve American Muslim students, wherein they recorded their responses to selected authentic texts, this study unexpectedly finds that the active thinking of 60 percent of the students was not significantly stimulated after studying these texts. The 40 percent of students who were stimulated were those who had pre-existing knowledge and experiences developed within Western educational and intellectual traditions rather than Islamic traditions. Thus, it would appear that much of the contemporary criticism of classical texts is in fact misplaced—any text can work remarkably well given the proper methods of teaching and environment. Criticism, if any, should be levelled at the broader, specific political and/or intellectual ferment within which texts are positioned.
Languageen
Publisherجامعة قطر
SubjectAuthentic Texts
Subjectextremism
Subjectmadrassa
Subjectreading strategy
TitleTeaching Classic Islamic Texts in Modern Settings: The In-Class Struggle
Alternative Titleتدريس النصوص الإسلامية العتيقة في إطار حديث: الصراع داخل الصف
TypeArticle
Pagination267-306
Issue Number2
Volume Number35
Alternative Abstractلقد صار من المعتاد بعد حوادث الحادي عشر من سبتمبر 2001 أن يفترض الكثيرون وجود علاقة وطيدة بين التطرف ودراسة النصوص الإسلامية العتيقة. حاولنا في هذا البحث أن نختبر بصورة عملية صحة هذا الافتراض. كان غرضنا من الاختبار أن ندرس ما عسى أن يوجد من تأثير لبعض النصوص الإسلامية على سلوك الطلاب المسلمين. وتحقيق ا لهذا الغرض قام الباحث )وهو أستاذ في الاسلاميات( باختيار "عينة" من الطلاب الأمريكيين الذين سجلوا معه لدراسة الماجستير في الدراسات الإسلامية )بلغ عددهم اثنا عشر طالب ا (. عرضت على كل منهم ثلاثة نصوص من التراث الاسلامي، وطلب منهم أن يقوموا، كل على حده، بقراءة متأنية لتلك النصوص وكتابة تعليق عليها يتضمن انطباعاته الشخصية وانتقاداته. كانت النتيجة غير المتوقعة أن 60 % من تلك المجموعة لم يتأثر كثيرا بما قرأ؛ أما من تأثر بها )وهم 40 %( فقد كانت لهم معارف سابقة وتجارب تعليمية تبلورت جميعها في إطار النظام التعليمي الغربي الحديث وتقاليد الغرب الفكرية. وبناء على هذا يمكن القول إن النقد الموجه للنصوص الإسلامية العتيقة نقد في غير مكانه، لأن أي نص يمكن أن يكون مؤثرا أو غير مؤثر بحسب المنهج المتبع في التدريس، وبحسب البيئة التعليمية والفكرية التي يتشكل في داخلها المتعلم. فاذا كان لابد من نقد فيجب ان يوجه للبيئة الأوسع؛ خاصة البيئة السياسية والفكرية، فهما يمثلا المناخ الذي تقتل فيه بعض النصوص ويبتعث بعضها من الموت.
Authorحامد, التيجاني عبد القادر
Subjectالنصوص العتيقة
Subjectالتطرف
Subjectالمدارس الدينية
Subjectاستراتيجية القراءة


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record