Show simple item record

Authorالكيلاني, جمال أحمد زيد
Available date2019-08-27T08:03:53Z
Publication Date2018
Publication Nameمجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلاميةen_US
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2018.0204
Citationالكيلاني, جمال أحمد زيد. ثمن الجاه في الفقه الإسلامي ، مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، 2018، المجلد 36، العدد 1، جامعة قطر، ص: 115-137.
ISSN2523-1715
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11730
Abstractجاء هذا البحث الذي يحمل عنوان " ثمن الجاه في الفقه الاسلامي" في ثلاثة مباحث ومقدمة وخاتمة، تحدثت في المبحث الأول عن مفهوم ثمن الجاه، وهو ما يأخذه الرجل من غيره على وجه الشفاعة، والألفاظ ذات الصلة بهذا المفهوم كالنفوذ والشفاعة والرشوة مع المقارنة بينها، وتكلمت في المبحث الثاني عن صور الجاه التي يؤخذ عليها الأجر وهي متنوعة وكثيرة، وضابطها كل ما عدّه الناس من المحاسن وفيه حفظ لحقوقهم، وفي المبحث الثالث بينت رأي العلماء في أخذ المال مقابل بذل الجاه في مساعدة الآخرين واختلافهم في ذلك على ثلاثة أقوال: المنع، والجواز، والتفصيل، ورجحت الأخير منها، والقاضي بجواز أخذ ما يتحمله صاحب الجاه من نفقات ومصاريف – وهذا لا يعد من ثمن الجاه حقيقة - وإلا فلا. وخلصت إلى عدة نتائج من أهمها: أن بذل الجاه من أعمال البر والإحسان التي يبتغى بها وجه الله سبحانه، ولا يجوز أن يستغل الإنسان قوة نفوذه وجاهه عند مساعدة الآخرين وتقديم العون لهم.
Languagear
Publisherجامعة قطر
Subjectثمن الجاه
Subjectالنفوذ
Subjectالشفاعة
Subjectالأجر على الشفاعة
Titleثمن الجاه في الفقه الإسلامي
Alternative TitleThe Value of Status in Islamic Law
TypeArticle
Pagination115-137
Issue Number1
Volume Number36
Alternative AbstractThis study, titled “The Value of Prestige in Islamic Fiqh”, comes in three sections, in addition to an introduction and conclusion. The first section discusses the concept and value of prestige—what a man gets from others in return for his advocacy—and compares the vocabulary related to this concept, such as power, advocacy, and bribery. The second section pinpoints the various perceptions of prestige for which one is rewarded and the constraints of prestige that people consider as good traits by which they keep their rights. The third section shows scholars’ points of view concerning the taking of money in return for using one’s prestige to help others. In addition, this section shows the differences among those points of view, which form three perspectives: prevention, permission and elaboration. This research supports the last perspective, which stresses the permissibility of taking money from a man with prestige in return to his expenditures and expenses; otherwise, it is not permissible. The study concludes that using one’s prestige is considered a kind of charity and a good deed that is done for the sake of Allah. Additionally, it is not permissible for a person to misuse his power and prestige when helping others.
ESSN2305-5545
AuthorAl Kailani, Jamal Ahmad Zaid
Subjectthe value of prestige
Subjectpower
Subjectadvocacy
Subjectthe reward of intercession


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record