Show simple item record

Authorمالك, حسن
Available date2019-08-28T10:25:50Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعيةen_US
Identifierhttp://dx.doi.org/4.2019.tis/29117.10
Citationمالك, حسن، في تحليل الخطاب الاجتماعي: قراءة في المفاهيم والمصطلحات، مجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية، 2019، المجلد 1، العدد 1، دار نشر جامعة قطر، ص: 154-177.
ISSN2664-7869
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11754
Abstractيتناول هذا البحث من خلال منهج تحليلي نقدي الأسس النظرية والمنهجية والأدوات الإجرائية التي ينبغي اعتمادها لصياغة علمية للمفهوم والمصطلح، ويعالج أزمة المفاهيم والمصطلحات في الخطاب الاجتماعي العربي، المتسمة بفوضى ناتجة عن عدم إدراك المفهوم في أصوله وكيفية ترجمته إلى مفهوم نابع من اللغة العربية من جهة، وغياب فهم حقيقي في أغلب الأحيان لشروط تأسيس المفاهيم والمصطلحات في أصولها المعرفية والتصورية من جهة أخرى. تنطلق الدراسة من معطيات مصطلحية منجزة في الحقول المعرفية المبحوث فيها وتحللها نقديًا، وتتفاعل مع المصطلح في مستويات تراتبيّته وقضاياه الراهنة والاستشرافية، وتَعتبر الدراسة أن نجاعة المفاهيم في العلوم الاجتماعية تستند إلى مدى فعاليتها العلمية وشموليتها ودقة مصطلحاتها، حيث تصبح أكثر تداولا في مجالات الخطاب المختلفة، كما تعتبر المصطلح مفتاحًا للعلوم.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالخطاب الاجتماعي
Subjectتحليل الخطاب،
Subjectالمفاهيم
Subjectالمصطلحات
Titleفي تحليل الخطاب الاجتماعي: قراءة في المفاهيم والمصطلحات
Alternative TitleAnalyzing the Social Discourse: An Overview of Concepts and Terminologies
TypeArticle
Pagination154-177
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThis study examines through a critical and analytical method the required theoretical and methodological foundations and procedural tools for a scientific elaboration of concepts and terms. It also deals with the crisis of concepts and terminologies in the Arabic social discourses resulting from the lack of understanding the origin of concepts. Furthermore, the study analyzes the ways of translating terminologies into concepts stemming from the Arabic language on the one hand, and mostly due to the lack of a real understanding of terminology in its cognitive and conceptual origins on the other hand. The study proceeds from critically analyzing the terminology data in the fields of knowledge and interacts with concepts and terminology-related issues. It shows that the effectiveness of concepts in social sciences is based on a fundamental criterion, which is the extent of scientific effectiveness, comprehensiveness and accuracy of terminology, as it becomes greatly used in the various fields of discourse and a key for expanding sciences.
ESSN2664-7877
AuthorMalek, Hassan
SubjectSocial discourse
SubjectDiscourse analysis
SubjectTerms
SubjectConcepts


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record