Show simple item record

Authorالمصلح، محمد أبو بكر
Available date2019-09-15T10:25:00Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2019.0218
Citationالمصلح، محمد أبو بكر .نحو إحياء مفهوم التربية الأصيل ، مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، 2019، المجلد 36، العدد 2، جامعة قطر، ص:
ISSN2523-1718
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11849
Abstractيستجيب هذا البحث استجابة أولية أساسية لتحدي حالة التقليد غير البصير والتبعية غير الواعية للآخر- في المجال التربوي على وجه التحديد - وهي الحالة السائدة التي تحول دون الإبداع الذاتي والتطور النوعي الفعلي لأمتنا الإسلامية في مرحلتها الراهنة، والمتجسدة بأشد صورها دلالة في كون مفهوم التربية نفسه بات مشحوناً بدلالات مستوردة من نسق فكري مغاير إجمالاً - في منطلقاته الفلسفية والثقافية - للنسق الفكري الأصيل للأمة، مما أدى إلى غياب أو ضمور الدلالات الأصيلة للمفهوم فضلاً عن تجسيدها تطبيقاً في مؤسساتنا التربوية. تتمثل هذه الاستجابة في كون هذا البحث محاولة للتحرر من تلك الدلالات المستوردة عبر السعي لإحياء مفهوم التربية الأصيل وتحريره في ضوء القرآن الحكيم باعتباره المرجعية العليا للتأصيل وتأسيس المنظومة المفاهيمية الخاصة بالأمة الإسلامية؛ وذلك انطلاقاً من تحليل دلالي دقيق لجذور مفهوم التربية في المعاجم العربية، باعتباره خطوة منهجية تأسيسية في البحث التحليلي التأصيلي للمفهوم. وبهذه الانطلاقة المنهجية الحيوية يكشف هذا البحث مدى ثراء الدلالات الأصيلة لكلمة التربية، والذي يتعزز بما يكشف عنه البحث كذلك من أن التربية عُرِّفت في مراجع أصيلة مرتبطة بمعاني مفردات القرآن بصيغة مجملة تستوعب كل ذلك المخزون الدلالي الأصيل الثري للتربية؛ مما يدل على أن كلمة التربية كانت بالفعل تُتداول في تلك المراجع الأصيلة بحمولة دلالية أصيلة ثرية. وبتوظيف نتائج تحليل الدلالات الأصيلة وتحليل التعريف المجمل الأصيل للتربية يقدم هذا البحث تحريراً جامعاً مؤصلاً لمفهوم التربية، ومن ثم يحلل التعريف المجمل في ضوء القرآن.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectمفهوم التربية الأصيل
التحليل الدلالي
المرجعية العليا للتأصيل
Titleنحو إحياء مفهوم التربية الأصيل
Alternative TitleTowards Reviving the Authentic Concept of “Tarbiyah”
TypeArticle
Issue Number2
Volume Number36
Alternative AbstractThis paper responds primarily to the problem of blind following and unconscious dependence, specifically in the field of education “tarbiyah”. This phenomenon prevents independent innovation and qualitative development in our Islamic nation “Ummah”. Furthermore, this phenomenon has manifested itself clearly in the concept of education “tarbiyah” because it is occupied by foreign connotations relating to philosophical and cultural foundations that differ significantly from the authentic intellectual system of the Islamic nation “Ummah”. The genuine connotations of the concept have not only been left out of our educational organizations but have also nearly been lost entirely. The response this paper brings forth is an attempt at liberation from these foreign connotations through the pursuit of reviving the authentic concept of “tarbiyah” in light of the Qur’anic teachings. The Qur’anic teachings were chosen as the reference point because of their importance in authenticating and constructing conceptual systems within the Islamic nation “Ummah”. This was achieved first by conducting a precise semantic analysis of the word “tarbiyah” from the Arabic lexicons. This was an important process due to its significance as a methodological foundational step in the analytical authentication of the concept. This paper also aims to display the extent of the richness of the authentic connotations of the term “tarbiyah”. The term “tarbiyah” is defined in the original references that explain the meanings of Qur’anic terminology because such terminology is used in those references with rich authentic connotations. By implementing these analytical processes, the paper presents a comprehensive examination for the authentic characterization of the concept “tarbiyah” and then analyzes this definition in light of the Qur’an.
ESSN2305-5548
AuthorAl-Musleh, Mohamed Abubakr A
SubjectThe authentic concept of “tarbiyah”
semantic analysis
the supreme reference for authentication


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record