Show simple item record

Authorأمزيان, محمد
Available date2019-09-15T10:25:00Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2019.0219
Citationأمزيان، محمد. العلمنة والمجتمعات العربية تحديث قسري أم خيار استراتيجي؟ ، مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، 2019، المجلد 36، العدد 2، جامعة قطر، ص:
ISSN2523-1719
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11850
Abstractسعى هذا البحث إلى الإسهام في ترشيد النقاش المزمن حول مسلسل العلمنة الذي تعرضت له المجتمعات العربية والإسلامية بشكل ممنهج ومطرد، كما يسعى إلى الإسهام في الإجابة عن السؤال المركزي الذي يثيره عنوان الورقة وهو: هل كانت عملية العلمنة هذه خيارا استراتيجيا يعبر عن حالة من التوافق بين الدولة والمجتمع، أم قرارا فوقيا فرض على هذه المجتمعات تحت طائلة الإكراه؟ والإشكال الذي يطرحه هذا السؤال لا يتعلق بالعلمانية كمفهوم وإيديولوجيا بل بالعلمنة من حيث هي عملية إجرائية مرتبطة بحركية المجتمع. وتنطلق الفرضية الأساسية لهذه الدراسة من أن هذه الظاهرة حديثة وطارئة على المجتمعات العربية ارتبط ظهورها بالإكراهات الدولية التي شهدتها المنطقة العربية إبان فترة الاحتلال، واستمرت تحت تأثير علاقة التبعية التي هيمنت على علاقة دول الأطراف بالمركز الأوروبي خلال مرحلة الاستقلال. وتجنبا للإجابات المبتسرة والجاهزة، تحاول هذه الورقة معالجة الموضوع ضمن سياقاته التاريخية من خلال إبراز الوقائع والممارسات والحيثيات التي صاحبت عملية عبور المجتمعات العربية الإسلامية نحو العلمنة، خاصة بعد هزيمتها إبان الحرب العالمية الأولى. وإلى جانب ذلك، تركز الورقة على أهمية المقاربة السوسيولوجية لفهم تجليات التأثيرات العلمانية في الواقع المعيش وأداء الأفراد والجماعات والمؤسسات الرسمية في ظل سيادة القوانين الأجنبية وهيمنتها على ثقافة المجتمع وقيمه المرجعية.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالعلمانية
علمنة المجتمعات العربية الإسلامية
التبعية
الاستعمار
التحديث والعصرنة
Titleالعلمنة والمجتمعات العربية تحديث قسري أم خيار استراتيجي؟ 
Alternative TitleSecularization and Arab Societies An Imposed Modernization or a Strategic Choice?
TypeArticle
Issue Number2
Volume Number36
Alternative AbstractThis research seeks to contribute to rationalizing the current debate concerning the process of secularization that has been enforced on Arab and Muslim societies in a systematic and organized manner. This paper also seeks to find convincing answers to the central question raised by the title of the paper: Was this process of secularization a strategic option that expresses a concurrence between the state and society or a decision imposed on these communities under coercion? The problem raised by this question is not related to secularism as a concept or an ideology but is rather related to secularization as a procedural process tied to social dynamics. The main hypothesis of this research argues that the phenomenon of secularization is both novel and alien to Arab societies. The presence of secularization is correlated with international compulsions that affected the Arab region during the colonization era and has continued due to the states’ dependency on the west during the postindependence phase. To avoid superficial answers to this question, this paper attempts to address this issue within its historical context by highlighting the facts, practices and rationale that have accompanied the Arab Muslim community’s transition towards secularization, especially after its defeat during the World War I. Moreover, the paper focuses on the significance of the sociological approach to understanding the manifestations of secular influences on social lifestyle and on the behavior of individuals, groups and official institutions under the rule of foreign laws, as well as their dominance over the culture of society and its core values.
ESSN2305-5549
AuthorAmezzian, Mohammed
SubjectSecularism
secularization of Arab Muslim societies
dependency
colonialism
modernization


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record