Show simple item record

AuthorHilal, Huda Mohammad Hassan
Available date2019-09-15T10:25:00Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2019.0233
Citationهلال، هدى محمد حسن .الآثار المترتبة على التحول الإسلامي المعرفي الاجتماعي على أدوار المرأة وحقوقها ، مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، 2019، المجلد 37، العدد 1، جامعة قطر، ص:
ISSN2523-1721
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11852
AbstractThe advent of Islam resulted in an extraordinary revolution in human history because of the new intellectual ideology that transformed the way of thinking that was prevalent in 7th-century pre- Islamic Arabian society. This sociocognitive transformation occurred because the ‘aşabiyyah concept was abolished and replaced with a sense of brotherhood based on shared creedal bonds. The innovative vision of the new religion rejected all kinds of discrimination, be they related to ethnicity, race or gender. A notable consequent transformation was that of the status of women, who were subjected to any number of abuses and injustices. Islam announced wide-ranging equality between the sexes in all aspects, including females’ rights to a prosperous social, educational and political life. Many Muslim women emerged as scholars, and some played pivotal political and social roles during the Golden Age after the advent of Islam.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectIslam
Subjectfemale rights and roles
Subjectsociocognitive transformation
Subjecttheological bond
Subject‘aşabiyyah
Subjectjāhīliyyah
TitleThe Effects of Islam’s Sociocognitive Transformation on Female Rights and Roles
Alternative Titleالآثار المترتبة على التحول الإسلامي المعرفي الاجتماعي على أدوار المرأة وحقوقها 
TypeArticle
Issue Number1
Volume Number37
Alternative Abstractلقد أدى ظهور الإسلام إلى ثورة استثنائية في تاريخ البشرية بسبب الأيديولوجية الفكرية الجديدة التي قادت التحول المعرفي الاجتماعي في العقلية السائدة لعرب الجاهلية، وذلك بالقضاء على مفهوم العصبية، ليحل مكانه الشعور بالأخوة القائم على روابط عقدية. استطاع التصور الإبداعي للدين الجديد القادم على أرض الجزيرة العربية التخلص من كل أشكال التمييز سواءً المتعلقة بالعرق، أو الجنس. كما أن هناك تطورا ناتجا ملحوظا في مكانة المرأة التي كانت تعاني من الاضطهاد، أو الظلم، حيث أعلن الإسلام مساواة واسعة النطاق بين الجنسين في كل المجالات بما في ذلك حقوق المرأة في حياة اجتماعية وتربوية وسياسية مزدهرة. ونتيجة لهذا التحول المعرفي الاجتماعي برزت نساء عالمات بعضهن لعبن أدواراً حيوية سياسية، وأدواراً اجتماعية خلال العصر الذهبي في صدر الإسلام.
dc.identifier.essn 2305-5551
Author هلال، هدى محمد حسن
Subjectالإسلام
Subjectأدوار المرأة وحقوقها
Subjectالتحول المعرفي الاجتماعي
Subjectالرابط العقدي
Subjectالعصبية
Subjectالجاهلية


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record