Show simple item record

Authorالنجار، عبد المجيد
Available date2019-09-15T10:25:00Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2019.0228
Citationالنجار، عبد المجيد . دور التربية الفكرية في مواجهة التطرف والغلوّ، مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، 2019، المجلد 37، العدد 1، جامعة قطر، ص:
ISSN2523-1722
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11853
Abstractصبح التطرّف الديني ظاهرة فاشية في المجتمعات الإسلامية، وهي ظاهرة تسيء إلى الإسلام والدعوة إليه، ومن أهمّ ما يمكن أن يواجه هذه الظاهرة التربية الفكرية، وهي تربية تقوم في محتواها على علوم شرعية تأصيلية منهجية وعلوم إنسانية واقعية، وقائمة في منهجها على المدارسة الحوارية وعلى التعلّم الذاتي، وإنها لخطة كفيلة فيما نقدّر بأن تنتج عقولا تتشكّل على طائفة من الصفات الفكرية الأساسية من مثل الحرية في النظر، والشمولية في البحث، والواقعية في المنطلق، والمقارنة النقدية، فتكوّن العقول بتلك الصفات الفكرية الناشئة بالتربية قادرة على أن تبحث عن الحقّ في أحكام الشريعة بأوثق الطرق وأبينها، لتصل إلى ما هو مندرج ضمن حدود الله تعالى، دون أن تتجاوزه إلى الأطراف فتقع في الغلوّ الذي قد يفضي إلى الإرهاب.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالتطرف الديني
التربية الفكرية
الحرية في النظر
أحكام الشريعة
الغلو
الإرهاب
Titleدور التربية الفكرية في مواجهة التطرف والغلوّ
Alternative TitleThe Role of Ideological Pedagogy in Counteracting Religious Extremism
TypeArticle
Issue Number1
Volume Number37
Alternative AbstractReligious extremism is a widespread phenomenon found in Muslim societies, and it has become extremely harmful to Islam and the propagation of Islam’s message. One of the most important methods of countering this phenomenon is through ideological pedagogy. Ideological pedagogy should be rooted in an established and methodical teaching of the Islamic sciences and in the practical human sciences and should be conveyed through interactive and self-teaching didactic methods. This strategy is capable of nurturing minds to exhibit a wide range of essential intellectual qualities, such as freedom of thought, comprehensive research skills, ability to maintain a realistic perspective, and critical comparative thinking. Minds that possess these intellectual qualities are capable of conducting their own religious research to reach conclusions that are within the confines of God’s laws, without transgressing and adopting radicalism that may lead to terrorism.
ESSN2305-5552
AuthorNajar, Abdelmajid
SubjectReligious extremism
ideological pedagogy
freedom of thought
God’s laws
radicallism
terrorism
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record