Show simple item record

Authorالصالح, فراس أحمد
Available date2020-01-08T06:05:45Z
Publication Date2020-01
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلاميةen_US
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2020.0242
Citationفراس أحمد الصالح، "البيع بسعر السوق في الفقه الإسلامي - دراسة تأصيلية مقارنة" مجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، المجلد 37 ، العدد 2
ISSN5545-2305
URIhttp://hdl.handle.net/10576/12497
Abstractتهدف هذه الدراسة بيان نوع من أنواع البيوع؛ وهو البيع بسعر السوق، وهو نوع يختلط على كثير من الباحثين؛ لعدم وضوح صورته في كتب الفقه كباقي أنواع البيوع، فأُفرد هذا البيع ببحث خاص يميزه من بقية البيوع الأخرى، ويوضح صورته في ذهن القارئ، عبر ذكر أقوال الفقهاء التي تنص على هذا البيع، وبيان اختلاف الفقهاء في مشروعيته، وذكر الأدلة على أقوالهم، بعد تحرير محل الخلاف بين الفقهاء في مسألة البيع بسعر السوق، والوقت الذي يعتمد فيه على سعر السوق، وبيان الرأي الراجح على ضوء الأدلة الشرعية، ومقارنته مع القانون في بعض النقاط. كما بينت الدراسة فوائد القول بجواز تطبيق البيع بسعر السوق، والآثار الاقتصادية المترتبة على هذا الجواز. ولتحقيق أهداف البحث المشار إليها، وبما يناسب المحتوى كان المنهج المتبع في الدراسة هو المنهج الاستقرائي، والمنهج الاستنباطي التحليلي. وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج، من أهمها: إن القول بجواز البيع بسعر السوق يرفع الجهالة عن الثمن في حالة عدم ذكره في عقد البيع.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالسوق
Subjectسعر
Subjectالاستئمان
Titleالبيع بسعر السوق في الفقه الإسلامي - دراسة تأصيلية مقارنة
Alternative TitleSelling at Market Price in Islamic Jurisprudence: A Fundamental and Comparative Study
TypeArticle
Pagination65-86
Issue Number2
Volume Number37
Alternative AbstractThis study aims to study the “market price sale”, a transaction that has confused many researchers due to the scarcity of materials that have explored this topic in the classical books of Islamic law. This paper studies this type of sale and explains the characteristics that differentiate it from other types of transactions. The paper also mentions the differing verdicts given by classic scholars of Islamic law regarding this form of sale, as there exists some controversy regarding its legitimacy. The paper also delves into the points of agreement and disagreement between the two sides and provides the reader with both sets of arguments. The paper also addresses the question of the point in time that should be utilized in the market price sale and demonstrates the correct position in light of the Quran and the Prophetic texts. Finally, this study wishes to investigate this sale in relation to modern civil law and to demonstrate the economic benefits of legitimizing it. The paper utilizes inductive, deductive, and analytical methodologies to research the aforementioned points. The paper concludes that the position that permits the market price sale removes the obscurity of the price, even though it is not explicitly stated in the sale contract.
AuthorAlsaleh, Feras Ahmad


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record