Show simple item record

AuthorSham, Fariza Md
AuthorAbdullah, Mohamed Hamdan
AuthorIsmail, A’dawiyah
Available date2020-01-08T06:47:50Z
Publication Date2020
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2020.0246
CitationFariza Md Sham, Mohamed Hamdan Abdullah, A’dawiyah Ismail, “Generation Z and the Level of Islamic Akhlaq Practices”, Journal of College of Sharia and Islamic Studies, Volume 37, Issue 2
ISSN5545-2305
URIhttp://hdl.handle.net/10576/12502
AbstractAkhlaq (good moral character) is an important element in the life of adolescents. It determines adolescent behaviour. Akhlaq is the product of knowledge and an understanding of knowledge gained through formal or informal education. The practice of Islamic akhlaq needs to be internalized in every student in order to build self-respect and good behaviour. The practice of Islamic akhlaq plays a role in creating piety in a person and becomes the measure of balance in Allah’s judgment. Therefore, this research is very relevant for the purpose of identifying the level of Islamic akhlaq practised by the young generation. This research is designed as a survey study that uses a questionnaire as the research instrument. The research sample focuses on Muslim students from six Central Zone Polytechnics. The total number of respondents includes 400 Muslim students in their final semester for each polytechnic. Data obtained from the questionnaire are gathered and analysed using Statistical Packages for Social Science Version 22.0 (SPSS v22.0) software to obtain the frequency, percentage and mean score. The research results find that the highest level of Islamic akhlaq practice among the respondents is calmly listening to al-Quran recitation with a mean score of 4.72, followed by an average and the lowest level of mean score of 3.40, that is, the respondents did not like to loiter. The overall average mean score of 4.44 is high. This shows that the level of Islamic akhlaq practice by polytechnic students in the Central Zone is good but that they are in need of continuous guidance so that good akhlaq can be maintained and enhanced. Gen Z is growing up in a world connected with the ever-growing human-created technology. The generation is often in cyberspace and can connect to every part of the world without boundaries or limitations. Therefore, it is a challenge to the apply values and norms based on Islamic akhlaq for Gen Z.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectIslamic akhlaq
Generation Z
Islamic practice
adolescent
TitleGeneration Z and the Level of Islamic Akhlaq Practices
Alternative Titleﻣدرﺳﺔ جيل زد للأخلاق الإسلامية
TypeArticle
Pagination183-196
Issue Number2
Volume Number37
Alternative Abstractالأخلاق عنصر ضروري في حياة المراهق لأنها تشكل سلوكياته، يكتسب الإنسان الخلق الحسن من العلم والثقافة والوعي بشكل أو بآخر، فمن الأخلاق يستطيع الإنسان أن يغرس التقوى وهي معيار التفاضل بين الناس عند الله سبحانه وتعالى، فهذه الدراسة مهمة لمعرفة مدى ممارسة طلبة المعهد التكنيكي (بوليتيكنيك) للأخلاق الحسنة في منطقة الوسط بماليزيا. هذه الدراسة الاستطلاعية تستخدم استمارة الاستبيان التي وزعت على أربعمائة طالب دبلوم، الذين يدرسون في الفصل النهائي من المعهد، وقد تم تحليل النتائج باستخدام برنامج SPSS الإصدار 22.0 لمعرفة المتوسط الحسابي والنسبة المئوية والتكرارات. وقد دلت النتائج على أن المستوى الأعلى لممارسة لأخلاق الحسنة لدى العينات هي طمأنينة القلب عند الاستماع إلى الآيات القرآنية بالمتوسط الحسابي 4.72، والمستوى الأدنى هو الرغبة عن الجلوس في الطرقات بالمتوسط الحسابي 4.70. والمتوسط الحسابي المجموعي في درجة عالية وهي (4.77). وهذا دليل على أن ممارسة الأخلاق الحسنة لدى الطلبة في مستوى جيد وفي الوقت نفسه يحتاجون إلى التربية المستمرة من حيث إن الجيل Z يتعاملون ويتصلون ببعضهم بلا حدود. ومن تحدياتهم تطبيق القيم الأخلاقية الإسلامية العريقة في حياتهم اليومية.
Authorشام, فاريزا مد
Authorعبدالله, محمد حمدان
Authorإسماعيل, عدوية
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record