Show simple item record

Authorحاكم, عمارية
Available date2020-01-09T04:39:11Z
Publication Date2019
Publication NameANSAQ Magazine مجلة أنساقen_US
Citationحاكم ع.، اللسانيات العربية من خلال كتاب سيبويه في ضوء اللسانيات الغربية الحديثة : (دراسة مقارنة)، مجلة أنساق، المجلد 3، العدد 1 و 2، 2018-2019
ISSN2520-713X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/12507
Abstractرغم التباين الكبير في الظروف التي تكشف كلا من المنهجين: العربي والغربي والسياقات التاريخية والثقافية الخاصة التي يتميز بها كل واحد منهما، لم تعد المقابلة ما بين منهج سيبويه أو سواه من اللغويين العرب القدامى في دراسة اللغة، وبعض مناهج المدارس اللغوية الحديثة ضربًا من المجازفة أو المفارقة بسبب ما تنطوي عليه من مقارنة بين لغات تنتمي إلى أسر لغوية مختلفة، وذلك أن ثمة قدرًا كبيرًا من التشابه بينهما في الاتجاهات والآراء والنظريات المتصلة بالبحث اللغوي التي قد تحيل إلى المتأمل والمتمعن فيها أنها صدرت من منبع واحد، وليس أدلّ على ذلك ما أقر به كبار الباحثين اللغويين أمثال كارتر. إن مجال الدراسة ليس بتحديد فضل التقدم والسبق لسيبويه، وإنما هو الكشف عن الملامح المشتركة بين ما جاء به في الكتاب منذ قرون، وبين الاتجاهات الغربية الحديثة، كعلم اللغة الاجتماعي (Sociolinguistics)، والأنثروبولوجيا اللغوية (Linguistic Anthropology)، اعتمادًا على السياق الاجتماعي عند سيبويه، بالإضافة إلى الفلسفة وعلم النفس والتداولية (Pragmatique)، التي تمثل علاقة وطيدة بالتبليغ ودورها الفعال في الكشف عن مقاصد المتكلمين، ومن العجب أن يجد الباحث كل ما يضارع هذه الاتجاهات والنظريات الغربية في كتاب سيبويه، يتضح هذا من خلال المقارنة بين سيبويه وأبرز أعلام اللغة الغربيين، أمثال: دي سوسير، ومالينوفسكي، وبلومفيد، وكفتكنشتاين، وهابرماس، وأوستين وغيرهم. ووفق هذا الطرح، سأعالج في ورقتي البحثية هذه؛ اللسانيات العربية من خلال كتاب سيبويه من منظور اللسانيات الغربية الحديثة.
Languagear
Publisherكلية الآداب والعلوم - جامعة قطر College of Art and Science - Qatar University
Subjectاللسانيات
Subjectالنحو
Subjectسيبويه
Subjectالدراسات الغربية
Subjectالمنهج
Subjectالمقارنة
Titleاللسانيات العربية من خلال كتاب سيبويه في ضوء اللسانيات الغربية الحديثة : (دراسة مقارنة)
Alternative TitleArabic linguistics in the book of Sibawayh in the Light of Modern Western Linguistics (Comparative Study)
TypeArticle
Pagination66-87
Issue Number1-2
Volume Number3
Alternative AbstractDespite the great variation in the circumstances that reveal both the Arab and Western approaches and the special historical and cultural contexts that characterize each one of them, the comparison is no longer between Sibawayh’s curriculum or other ancient Arabic linguists in the study of language. Paradoxically because of the comparison between languages belonging to different linguistic families , there is a great deal of similarity in the attitudes, views and theories related to linguistic research that may reveal to the contemplator and the discoverer that they are from one source . Evidence of this phenomenon has been acknowledged by senior researchers like Carter. The area of study is not the identification of the progress and the precedence of Sibawayh, but the discovery of the common features of what has been written in the book for centuries, and the modern Western trends such as sociolinguistics and linguistic anthropology. In addition to the philosophy, psychology and deliberation (pragmatic approach), which is a strong relationship with the reporting and its effective role in the detection of the purposes of the speakers, it is surprising that the researcher finds all that corresponds to these trends and Western theories in the book of Sibawayh. This is illustrated by the comparison between Sibawayh and the most prominent Western linguists, namely, de Saussure and Malinowski, Blumvid and Kvtkinstaan, Habermas, Austin, and others. In this research, I intend to address the Arabic linguistics through Sibawayh’s book from the perspective of modern western linguistics.
ESSN2520-7148
AuthorAmari, Hakem
SubjectGrammar
SubjectLinguistics
SubjectSibawayh
SubjectWestern studies
SubjectCurriculum
SubjectComparison


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record