Show simple item record

Advisorمراد, فضل بن عبدالله
Authorالعذبه, موضي جابر حمد جابر
Available date2020-02-03T10:35:42Z
Publication Date2020-01
URIhttp://hdl.handle.net/10576/12623
Abstractيهدف هذا البحث إلى بيان الحكم الشرعي في أخذ العوض المالي مقابل تعليم القرآن الكريم والعلوم الشرعية، ومعرفة أنواع المكافآت المالية في مراكز تعليم القرآن الكريم وأحكامها، وقد اتبعت الباحثة لتحقيق هذا الهدف المنهجين الاستقرائي، والوصفي التحليلي، فتبين أن الفقهاء يختلفون في حكم أخذ الأجرة على تعليم القرآن الكريم، والعلوم الشرعية، وقد رجحت الباحثة جواز أخذ الأجرة على تعليم القرآن الكريم. ولاحظت الباحثة أن رواتب غير القطريات زهيدة جداً، ولا تفي بأهداف مراكز تعليم القرآن الكريم، وبناءً على أقوال الفقهاء بمنع الغبن الفاحش، فقد رأت الباحثة بأن هذا غبن فاحش. وأوصت الباحثة بأن ينظر في رواتب معلمي القرآن الكريم، ومساواتهم بغيرهم من موظفي الوزارات الأخرى، والشراكة بين وزارة الأوقاف ووزارة التعليم، في توظيف معلمي القرآن الكريم في المدارس وجعل حصص القرآن الكريم منفصلة عن مادة التربية الإسلامية، وتقييماتها تعتمد على حفظ أجزاء جديدة ومراجعة الأجزاء التي تم دراستها في المراحل السابقة.
Languagear
Subjectمراكز تعليم القرآن الكريم
المكافآت المالية
تعليم القرآن الكريم
الأجرة على تعليم القرآن الكريم
Titleالمكافآت المالية في مراكز تعليم القرآن بدولة قطر: دراسة فقهية تطبيقية
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThis research aims to explore and find out the formal Islamic Sharia ruling on the issue of taking a financial compensation for teaching The Holy Quran and Sharia knowledge, and to undercover the types and rulings of financial compensations granted in the Quran Learning Centers. In order to achieve this goal, the researcher followed the inductive reasoning methodology and the descriptive analytic approach. It turned out that the Muslim jurists disagreed on and differed in the ruling of taking salary (financial compensation) for teaching the Holy Quran and Sharia knowledge. The researcher considered that it is permissible to take salary or compensation for teaching the Holy Quran. The researcher observed that the salaries paid for Non-Qatari females are so low and do not meet the goals of the Holy Quran learning centers. Based on the opinions of the Sharia jurists to prevent the outrageous injustice, the researcher considered this case as an act of outrageous injustice. The researcher recommended that the salaries of non-Qatari teachers of Quran must be reviewed and to have equal salaries to the employees of other ministries. She also recommended that there must be a partnership between the Ministry of Awqaf (Endowment) and the Ministry of Education in employing the teachers of Quran in the schools and to make the classes of Quran separated from the Subject of Islamic Education and to have assessments based on memorizing new parts (Juz’) and reviewing parts studied in previous stages.
Departmentالفقه وأصوله


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record