Show simple item record

Authorبوعناني, مصطفى
Available date2020-03-01T11:01:43Z
Publication Date2019
Publication Nameدراسات في الإنسانيات
ISSN1737- 0310
URIhttp://www.iseahgf.rnu.tn/documents/5%C3%A8me%20%C3%A9dition.pdf
URIhttp://hdl.handle.net/10576/13046
URIhttps://www.researchgate.net/publication/347579334_allght_alrbyt_wtlymyt_alqrat_walktabt_batmad_altryqt_almqtyt_byn_altad_allsany_walmaljt_almrfyt
Abstractبما أن اللغة تتحقق وفق مظهرين اثنين: إدراكي وإنجازي. فإن مباشرة الفعل الإنجازي السليم منها لا يستقيم دون استيفاء المنجز لكل ثوابت الإدراك الصحيح لمكونات اللغة وضوابطها؛ بما فها الوقائع والعناصر والعلاقات والأحكام. والوقائع والضوابط... لقد بدا جلياً. من خلال ما أفرزته نتائج الأبحاث (; 2014, Ehri ; 2008, Fayol Fezjo, 2016 ً). المتصلة بتعزيز إدراكات اللغة تعليمًا وتعلمّا، أن إعادة صياغة الرؤية المعرفية للقراءة والكتابة. باعتبارهما مظهرين أساسين من مظاهر الإنجاز اللغوي المنطوق والمكتوب. صاحبتها تغييرات في جوهر المسالك النظرية والإجرائية التي تشتغل بيداغوجياً وديداكتيكياً على تعليم الفعلين: القرائي والكتابي وتعلمهما؛ الشيء الذي أفضى إلى الإقرار باقتراح الطريقة المقطعية بديلا إجرائيا لتعزيز شروط إنجاح مناهج تعليم اللغة. وقد أمعن الباحثون في تفعيل شروط الاقتضاء المعرفي لفهم منشئ الفعلين: القرائي والكتابي حد الوصول إلى الاشتغال على نورونات (الخلايا العصبية) القراءة والكتابة ) ,Stanislas .)D. 2007 ينظر إلى الانشطار التخصصي الذي تتقاسمه ممارسات الفعلين: القرائي والكتابي. وبرامج تعزيز الوعيين: الفونولوجي والمورفولوجي للمتعلم وفق أنشطة محددة؛ على أنها وسائل مسهلة للتعلم وقد تمحورت حولها المهام اللسانية والمعرفية المعقدة والشاملة للفعلين. ومنحت للتعلم ومسالكه معنى ديداكتيكيًا مخصوصا. تروم ورقتنا العلمية. استنادا إلى أبحاث ميدانية عديدة (بوعناني. 2012؛ وبوعناني. وبلمكي.2013 وبوعناني. وربيع 2015؛ وبوعناني. وبولحوش.2015) استخلاص مسالك الإدراك الصحيح للوعيين: الفونولوجي والمورفولوجي: مفهومًا. وإجراءات داخل مسارات بناء مضامين تعليم القراءة والكتابة وفق الطريقة المقطعية. وذلك باستحضار الخصوصية البرامترية التي تعبر عنها اللغة العربية في مستوبيها الفونولوجي والمورفولوجي. وستتحدد مقاصد هذه الورقة العلمية من خلال الإجابة عن سؤالين هامين: - ما المرتكزات البيداغوجية التي تؤطر هندسة بناء درس قرائي وكتابي وفق الطريقة المقطعية؟ - كيف ينتظم تظافر الوعيين: الفونولوجي والمورفولوجي في تعزيز مسالك تعليم القراءة والكتابة العربية وتعلمهما وفق الطريقة المقطعية؟
Languagear
Publisherالمعهد العالي للدراسات التّطبيقيّة في الإنسانيّات بقفصة - جامعة قفصة
Subjectالوعيان
الفونولوجي والمورفولوجي
القراءة والكتابة العربية
الطريقة المقطعية
الديداكتيكا
Titleاللغة العربية وتعليمية القراءة والكتابة باعتماد الطريقة المقطعية: بين العتاد اللساني والمعالجة المعرفية
TypeArticle
Pagination7-47
Volume Number5
Alternative AbstractSince the language is realized according to two aspects: perception and production, the correct production action is not achieved without fulfilling the correct perception of all the components of the language and its imperatives: facts and elements, relationships and regulations, rules and requirements... Research results (Fayol, 2008; Ehri, 2014; Fezjo, 2016) related to the promotion of language perception through teaching and learning clearly show that the cognitive reformulation of reading and writing, as key manifestations of spoken and written linguistic production, is subjected to essential changes in the theoretical andprocedural approaches that work pedagogically and didactically on the teaching of the two functions of reading and writing. This led to the acceptance of the syllabic/phonetic method as a procedural alternative to promoting the conditions for the success of the language curriculum. Researchers have endeavored to activate the conditions of cognitive need to understand the originator of the two functions of reading and writing and ended up working on the reading and writing neurons (Stanislas, D. 2007). The specialized splitting which is shared by the practice of the two functions: reading and writing as well as the programs that promote phonologic and morphologic cognition of the learner according to specific activities are perceived to be easy means of learning upon which are based total and complex linguistic and cognitive tasks of reading and writing and gave to learning and its different processes a specific didactic meaning. The main objective of our paper, based on numerous field research (Bouanani, 2012; Bouanani and Belmekki 2013; Bouanani and Rbiaa 2015; Bouanani and Boulhouch 2015) the extraction of the correct processes of the correct phonologic and morphologic perception as a concept and a procedure within the construction processes of the reading and writing learning according to the syllabic method. This calls for the parameter aspects of Arabic phonological and morphological levels. The purposes of this paper will be determined by answering two important questions: - What are the pedagogical principles that frame the engineering of building a reading and writing course according to the syllabic method? - How are the convergence of phonological and morphological awareness to promote Arabic reading and writing according to the syllabic method?


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record