Revisiting Indigenization of Sociology in Iran : An Inquiry into Shariati's Distinction between Subject and Indigenous
المؤلف | Miri, Seyed Javad |
تاريخ الإتاحة | 2020-08-17T08:47:36Z |
تاريخ النشر | 2020 |
الاقتباس | Miri S. J., Revisiting Indigenization of Sociology in Iran. An Inquiry into Shariati's Distinction between Subject and Indigenous', Tajseer, Volume 1, Issue 2, 2020 |
الرقم المعياري الدولي للكتاب | 2664-7869 |
الملخص | What does indigenization of social sciences mean? Does it carry a similar meaning to all those who are concerned with this project in social sciences and humanities or does this concept mean something else to different schools of indigenizers? Some would ar - gue that indigenization refers to nativize social sciences in contrast to westernization of knowledge, though the pursuit of knowledge is locally bound, by nativizing social scienc - es we could overcome western values, which are embedded within occidental frame of references. However, there are others who argue that indigenization of social sciences is similar to the project of Islamization of knowledge which did not yield any substantial re - sults within academic social sciences and will soon fade away. However, this problem is a serious one and if we consider only the Iranian context, we see that the challenges are serious and grave in consequences. Here in this article we shall raise the question that at what level is it possible to talk about indigenization. For instance, if we agree, as Ibn Khal - dun mentions, that there could be five levels of knowledge, i.e. demonstration, dialectics, rhetoric, poetics and sophistry, then at which level can we talk about “native” form of knowledge or “local” forms of episteme? |
اللغة | en |
الناشر | دار نشر جامعة قطر |
الموضوع | Indigenization Shariati Sociology Subject Indigenous |
العنوان البديل | إعادة النظر في أقلمة علم الاجتماع في إيران: تحقيق عن تمييز شريعتي بين "الموضوع" و"الأهلي" |
النوع | Article |
الصفحات | 123-131 |
رقم العدد | 2 |
رقم المجلد | 1 |
الملخص البديل | ماذا تعني أهلنة العلوم الاجتماعية؟ هل لها نفس المعنى لدى كل المهتمين بهذا المشروع في العلوم الاجتماعية والإنسانية أم أن هذا المفهوم متباين حسب مدارس الأهلنة المختلفة؟ قد يقول البعض أن الأهلنة تُحيل على إضفاء الطابع المحلي (nativizing) على العلوم الاجتماعية على عكس تغريب المعرفة كما لو أن مسعى المعرفة محدود محلّيًا، وبإضفاء الطابع المحلي على العلوم الاجتماعية نستطيع التصدي للقيم الغربية المتأصلة في إطار المرجعيات الغربية. هناك آخرون يقولون إن أهلنة العلوم الاجتماعية مشابهة لمشروع أسلمة المعرفة الذي لم يفض إلى أي نتيجة ملموسة داخل العلوم الاجتماعية الأكاديمية وسيتبدد قريبًا. ومع ذلك فإن هذه الإشكالية جِدّية وإذا أخذنا في الاعتبار السياق الإيراني فقط يمكننا أن نرى تحديات جادة ولها تبعات وخيمة. يتعين علينا في هذه الورقة أن نطرح سؤال إلى أي حد يمكننا الحديث عن الأهلنة؟ وعلى سبيل المثال، في حال اتفقنا على ما ذكره ابن خلدون مِن أن هناك خمس مستويات من المعرفة؛ أي البرهان والجدل والخطابة والشعر والسفسطة، فإذًا في أي مستويات يمكننا الحديث عن شكل "أهلي" من المعرفة أو أشكال "محلية" من الإبستيم؟ |
ESSN | 2664-7877 |
المؤلف | میري ، سید جواد |
الموضوع | أهلنة شريعتي علم الاجتماع الموضوع الأهلي |