Show simple item record

AuthorAbdelalim, Rasha Mohamed Gamal
Available date2020-10-25T09:24:09Z
Publication Date2020
Publication NameQatar University Annual Research Forum & Exhibition 2020
CitationAbdelalim, R.M.G.,"The Quality of Cooperation between families of people with disabilities and Education Specialists through the Social Media", Qatar University Annual Research Forum and Exhibition (QUARFE 2020), Doha, 28 October 2020, DOI: https://doi.org/10.29117/quarfe.2020.0274
URIhttps://doi.org/10.29117/quarfe.2020.0274
URIhttp://hdl.handle.net/10576/16688
AbstractThis study aimed to identify the stages of cooperation between families of people with disabilities and special education specialists and the importance of social media in supporting this cooperation and parental participation in the school and civil society institutions, in addition to knowing the dimensions of this participation and its effectiveness in special education programs and educational institutions, including teachers and specialists. And others who work in the field of special education. The study followed the quantitative and qualitative approach. The researcher used the two measures of cooperation, acceptance and parental rejection of Khalifa (2007). The researcher used the quantitative and qualitative method to answer the study questions. The study sample consisted of ten parents who have a child with a dependency. The results of the analysis of the parental participation questionnaire showed that the principle of family rights ranked first with a rate of 94.8%, and the highest percentage of responses from the sample members to this variable was 100%, while the lowest percentage of responses I got 80%.The defense of the rights of the child comes in second place with a rate of 94.4%, while the principle of commitment is ranked third by a rate of 91%, and the principle of equality came in the fourth rank with a slight difference of 90.5%, and the principle of communication comes in the fifth order with a rate of 90%. Social communication, it ranked sixth by 90%, the principle of respect comes in seventh with a rate of 85%, then the principle of professional competence came in eighth place with a rate of 82%, and finally trust comes in ninth and last place with a rate of 81.5%. Whereas the specialist's answers to the interview questions indicated the importance of using social media in the process of parental participation in education, which was in agreement with the responses of the families of the disabled, while the specialist's responses agreed with the families 'responses on the importance of the principle of positive communication with the families of the disabled, and building positive relationships with them. Which will lead to building the principle of mutual trust, as the responses of the specialist indicated that it fully applies the values ??of parental partnership at a rate of 100% for each value, which did not agree with the responses of the families of students with disabilities.
Languagear
PublisherQatar University Press
SubjectEducation specialists
Disabilities
Partnership
Cooperation
Social Media
TitleThe Quality of Cooperation between families of people with disabilities and Education Specialists through the Social Media
Alternative Titleجودة الشراكة ما بين الأسرة واختصاصي التربية السمعية باستخدام وسائط التواصل الاجتماعي
TypePoster
Alternative Abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مراحل التعاون بين أسر ذوي الإعاقة واختصاصيو التربية الخاصة واهمية وسائط التواصل الاجتماعي في دعم هذا التعاون والمشاركة الوالدية في المدرسة ومؤسسات المجتمع المدني، بالإضافة إلى معرفة أبعاد هذه المشاركة ومدى فاعليتها في برامج التربية الخاصة والمؤسسات التعليمية بما فيها من معلمين واختصاصيين وغيرهم ممن يعملون في مجال التربية الخاصة وقد اتبعت الدراسة المنهج الكمي والكيفي، واستخدمت الباحثة مقياسي التعاون والقبول والرفض الوالدي لخليفة (2007). استخدمت الباحثة المنهج الكمي والكيفي للإجابة عن تساؤلات الدراسة. وتكونت عينة الدراسة من عشرة من الآباء والأمهات ممن لديهم طفل ذو إعافة حيث أظهرت نتائج تحليل استبيان المشاركة الوالدية أن مبدأ حيث إن حقوق الأسرة حصل على الترتيب الأول بنسبة مقدارها 94.8 %، وكانت أعلى نسبة لإجابات أفراد العينة لهذا المتغير 100 %، بينما أدنى نسبة استجابات حصلت على 80 %. ويأتي الدفاع عن حقوق الطفل في الترتيب الثاني بنسبة 94.4 %، أما مبدأ الالتزام فقد حصل على الترتيب الثالث بنسبة بلغت 91 %، وجاء مبدأ المساواة في الترتيب الرابع بفارق بسيط بلغ 90.5 %، ويأتي مبدأ التواصل في الترتيب الخامس بنسبة مقدارها 90 %، أما مبدا التواصل الاجتماعي فقد حصل على الترتيب السادس بنسبة 90 %، ويأتي مبدأ الاحترام في الترتيب السابع بنسبة مقدارها 85 % ثم مبدأ الكفاءة المهنية جاءت بالمرتبة الثامنة بنسبة بلغت 82 % وأخيرا يأتي الثقة في المرتبة التاسعة والأخيرة بنسبة بلغت 81.5 . في حين دلت إجابات الاختصاصية على أسئلة المقابلة على أهمية استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في عملية المشاركة الوالدية في التعليم الأمر الذي اتفق مع استجابات أسر ذو الإعاقة، بينما اتفقت استجابات الاختصاصية مع استجابات الأسر على أهمية مبدأ التواصل الإيجابي مع أسر ذو الإعاقة، وبناء علاقات ايجابية معهم والذي سيؤدي إلى بناء مبدأ الثقة المتبادل، كما دلت استجابات الاختصاصية على أنها تطبق قيم الشراكة الوالدية بشكل كامل بنسبة بلغت 100 % لكل قيمة الأمر الذي لم يتفق مع استجابات أسر الطلبة ذو الإعاقة.
Authorمحمود, رشا محمد جمال
Subjectالاعاقة السمعية
تربية خاصة
الشراكة
التواصل
التواصل الاجتماعي
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record