عرض بسيط للتسجيلة

المؤلفالجوماني, سعيد
تاريخ الإتاحة2021-02-08T07:12:46Z
تاريخ النشر2021
اسم المنشورمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
المعرّفhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2021.0269
الاقتباسSaid Aljoumani, “A New Document on the Transmission of Knowledge in Islamic History, An Edition of the Preliminary samāʿ List on the Sunan by al-Dāraquṭnī”,JournalofCollegeofShariaandIslamicStudies, Volume 38, Issue 2 , (2021(.
الرقم المعياري الدولي للكتاب2523-1715
معرّف المصادر الموحدhttp://hdl.handle.net/10576/17568
الملخصأهداف البحث: الكشف عن قطعة ضائعة من الصورة القائمة حاليًا حول مجريات مجالس العلم في العصور الإسلامية، وذلك من خلال تحقيق مخطوطة نادرة فيها أوراق السماع لسنن الدارقطني (ت 385هـ/995م)، وأوراق سماع المجلس الأول من كتاب النسب للزبير بن بكار (ت 256هـ/870م)، وورقة سامعي جزء فيه من حديث داود بن رشيد (ت 239هـ/853م). يُضاف إلى ذلك مناقشة كاتبها وما الذي يميزه عن كاتب الأسماء في طباق السماع، وما الفرق بين أوراق السماع وطباق السماع، وما الغاية منها؟ منهج الدراسة: تستند الدراسة إلى نوع جديد من الوثائق التي تمَّ إنتاجها خلال مجالس العلم، وتمَّ تحقيقها ومقارنتها بوثائق أخرى شبيهة أنتجت في الظروف نفسها؛ مما سمح بفهم المنطق الوثائقي والوظيفي لهذه الوثائق. النتائج: إنَّ نشر المخطوطة ودراستها أكملَ فهم طبيعةَ مجالس العلم، وبالتالي يُناقش المقال وجود نوعٍ وثائقي جديد غير معروف حتى الآن، يختلف بشكل واضح عن طباق السّماع، ويشكل مرحلة مبكرة من مجريات العملية التعليمية. أصالة البحث: أوراق السماع نوع خاص من المخطوطات العربية الإسلامية لم يُدرَّس قبل، ونشر النموذج الوحيد المعروف منها حتى الآن، ودراسته تُضيف مصادر أولية جديدة تمامًا إلى مجالنا، والأهم زادت من فهم آلية سير الحركة العلمية في البلدان العربية خلال العصور الإسلامية.
اللغةar
الناشرQatar University Press
الموضوعأوراق السّماع
طباق السّماع
ضابط الأسماء
العنوانوثيقة جديدة عن نقل العِلم في التاريخ الإسلامي تحقيق أوراق السّماع لسنن الدّارقطني
العنوان البديلA New Document on the Transmission of Knowledge in Islamic history An Edition of the Preliminary samāʿ List on the Sunan by al-Dāraquṭnī
النوعArticle
الصفحات19-75
رقم العدد2
رقم المجلد38
الملخص البديلObjectives: The aim of this article is to add a decisive new element to our current knowledge on how teaching sessions in have been conducted and recorded throughout Islamic history. This is done by editing a rare document containing the ‘preliminary samāʿs’ concerning readings of the Sunan by al-Dāraquṭnī (d. 385 AH/995 AD), the preliminary samāʿs for the first part of al-Nasab by Zubayr b. Bakkār (d. 256 AH/870 AD), and a list of those attending a reading of a booklet containing hadiths by Dāwūd b. Rashīd (d. 239 AH/853 AD). The secondary aim is to reflect on the identity of the writer of these preliminary lists and on the differences between these preliminary samāʿs (which we call ‘awrāq al-samāʿ’) and the final samāʿ (the ‘ṭibāq al-samāʿ’). Methodology: This study is based on the identification of a new ‘genre’ of documents (‘preliminary samāʿs’) produced in the course of teaching sessions. These documents are, in turn, philologically edited and then historically compared with other known documents produced in such sessions. A careful examination of these documentary practices allows us to understand the cultural logic of these documents. Findings: Editing and studying these new documents adds to our understanding of such teaching sessions. The article thus argues the existence of a hitherto unknown documentary genre that is clearly distinct from the final samāʿ and constituted an earlier stage in the documentary practices of those involved in recording the attendance in teaching sessions. Originality: The documents studied in this research have not previously been studied. Their publication thus adds entirely new primary sources to our field. More importantly, this study conceptualizes this type of document and thus significantly adds to our knowledge of teaching and learning practices throughout Islamic history.
ESSN2305-5545
المؤلفAljoumani, Said
الموضوعPreliminary samā
Tibāq al-samā
Teaching sessions
Documentary practices
Transmission of knowledge
dc.accessType Open Access


الملفات في هذه التسجيلة

Thumbnail

هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية

عرض بسيط للتسجيلة