Show simple item record

Authorالمصلح, محمد أبوبكر
Available date2021-02-08T07:56:48Z
Publication Date2021
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2021.0273
CitationMohamed Abubakr A Al-Musleh, “The Five Purposes of Creation and the Authentic Essence of Tarbiya (Education): A study in light of the Holy Qur’an”, Journal of College of Sharia and Islamic Studies, Volume 38, Issue 2, (2021).
ISSN2523-1715
URIhttp://hdl.handle.net/10576/17572
Abstractأهداف البحث: يهدف البحث بالأساس إلى دراسة مقاصد الخَلق الخمسة: العبادة، والاستخلاف في الأرض، وعمارتها، والابتلاء، والاختلاف بين الناس، وتحليل العلاقات فيما بينها، وعلاقاتها بجوهر التربية الأصيل، ألا وهو الترقي السامي في معارج الكمال، بناءً على تحليل الباحث لمفهوم التربية الأصيل في دراسة دلالية تأصيلية سابقة، فهذا البحث متمم لتلك الدراسة ويستجيب لتوصيتها. منهج الدراسة: أُنجز البحث باتباع منهجية تحليلية تأصيلية في ضوء القرآن الحكيم، وذلك باستقراء الآيات التي كشفت عن مقاصد الخلق بصِيَغِ تعليلٍ ظاهرةٍ، ودراستها دراسةً دلاليةً مقارنة في ضوء سياقاتها، وتحليل العلاقة بين دلالة كل مَقصد ودلالة جوهر التربية الأصيل، ثم استخلاص أهم النتائج وآفاقها. النتائج: أهم ما كشف عنه البحث هو أنه بمقدار تمثل الإنسان لمقتضيات مقاصد خلقه الخمسة -التي تشير إليها دلالاتها حسب تحليلها في ضوء القرآن - فإنه يحقق إنسانيته ويرتقي في معارج الكمال البشري ارتقاءً شاملًا وساميًا، يقربه إلى ربه ذي المثل الأعلى للكمال، وذلك الارتقاء هو جوهر التربية الأصيل. أصالة البحث: تكمن أصالة البحث في كونه يكشف عن دلالات مقاصد الخلق الخمسة، والعلاقات فيما بينها جميعًا، وعلاقاتها بجوهر التربية الأصيل، وارتباطها بفكرة التقرب إلى الله ذي الكمال المطلق، كشفًا تأصيليًا جديدًا يعمق تصورنا عن مفهوم التربية وجوهرها الأصيل، الذي من شأنه تحقيق ارتقاء إنساني تجديدي شامل نحو الكمال.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectجوهر التربية الأصيل
مقصد العبادة
مقصد الاستخلاف في الأرض
مقصد عمارة الأرض
مقصد الابتلاء
مقصد الاختلاف بين الناس
Titleمقاصد الخلق الخمسة وجوهر التربية الأصيل: دراسة في ضوء القرآن الكريم
Alternative TitleThe Five Purposes of Creation and the Authentic Essence of Tarbiya (Education): A study in light of the Holy Qur’an
TypeArticle
Pagination177-204
Issue Number2
Volume Number38
Alternative AbstractPurpose: This research mainly studies the five purposes of creation: worship “ʿibāda”, viceroyship “khilāfa” on earth, developing “ʿimār” on earth, testing “ibtilāʾ”, and human differences “ikhtilāf”. It also analyzes their interrelationships as well as their relationships with the authentic essence of tarbiya (education), i.e., the eminent progression along the stairway to perfection, based on the researcher’s analysis of the authentic concept of tarbiya in a previous semantically authenticating study. Thus, this research is complementary to the previous study and was conducted in response to the latter’s recommendations. Methodology: The research follows a semantically analytical authenticating methodology in light of the Qur’an. It examines the Qur’anic verses that clearly convey the purposes of creation, studies them semantically, compares and contrasts them in light of their respective contexts, analyzes the relationship between each purpose and the connotations of the authentic essence of tarbiya, and then derives the key findings and their contributions. Findings: The key findings of the research reveal that, in as much as human beings commit to the requirements of the five purposes of their creation – to which their connotations point to, according to their analysis in light of the Qur’an - they fulfill their humanity and ascend comprehensively and nobly towards human perfection, which places them closer to their Lord, whose perfection is the loftiest. This ascension embodies the authentic essence of tarbiya. Originality: The originality of the research lies in the fact that it newly and authentically reveals the connotations of the five purposes of creation and their interrelationship, their relevance to the authentic essence of tarbiya, and the linkage between them and the notion of becoming closer to Allah, who has the ultimate perfection. This disclosure deepens our perception of the concept of tarbiya and its essence that can potentially fulfill a comprehensive and renewed human progression towards perfection.
ESSN2305-5545
AuthorAl-Musleh, Mohamed Abubakr A


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record