Show simple item record

Authorبن بوذينة, عمر
Authorزيوش, سعيد
Authorبومدفع, الطاهر
Authorالصادق, محمد
Available date2021-04-25T08:23:19Z
Publication Date2021-01-04
Publication Nameدراسات في التربية وتكنولوجيا التعليم
ISBN978-9931-749-34-9
URIhttp://hdl.handle.net/10576/18347
Abstractإن النظام التربوي في الجزائر بعدة مراحل أدت إلى بلورة فكرة إيديولوجية مفادها الانفتاح على العالم، نقصد العولمة التي لم تترك مجالا إلا وقد وضعت بصمتها فيه حيث تعرضت المدرسة الجزائرية إلى العديد من المحاولات التغريبية ومحاولة ربطها بالعالم الغربي وبالضبط فرنسا نظرا للبعد التاريخي الذي يربط البلدين فقد كان لزاما علينا النظر بجدية في أساليب إصلاحية تربوية تتوافق والواقع الذي تعيشه الجزائر، خاصة في ظل الظروف الراهنة وباعتبار مقومات الهوية الجزائرية: الإسلام والعربية والأمازيغية، أسس يرتكز عليها أي نوع من الإصلاحات التي قد تتخذ من أجل الرفع وتحسين مستوى التعليم في الجزائر، فاعتماد الجزائر على التكنولوجيا الحديثة، واعتماد خطط علمية للتكوين البيداغوجي للمكونين، وضمان تكوين وتجديد للمعلومات وطرق التدريس لدى المعلمين، والاهتمام بالجانب الاجتماعي لكل من المعلم والتلميذ، وضمان متابعة صحية ونفسية للتلميذ سيلعب دوراً إيجابيا لا محالة في تحسين المستوى التعليمي والتربوي لدى التلميذ بالدرجة الأولى، وهذا ما اشرنا إليه في ورقتنا البحثية من خلال التحليل السوسيولوجي لماهية التخطيط التربوي وتأثيره على المنظومة التربوية ككل.
Languagear
Publisherمركز اليقظة البيداغوجية: جامعة محمد بوضياف المسيلة
Subjectالنظام التربوي
الجزائر
المجتمع
آليات
التخطيط
المعلم
التلميذ
Titleدور التخطيط التربوي وتأثيره على النظام التعليمي (النموذج الجزائري) دراسة سوسيولوجية
TypeBook chapter
Pagination80-102
Alternative AbstractThe educational system in Algeria has undergone several changes that led to the crystallization of an ideological idea of cultural openness to the world, which we mean by globalization, which left no room but put its mark in it where the Algerian school was subjected to many attempts to exaggerate and try to link it to the Western world and precisely France in view of the dimension We have had to look seriously at educational reform methods that correspond to the realities of Algeria, especially under the current circumstances. Considering the elements of the Algerian identity, Islam, Arab and Tamazight are the foundations for any kind of reforms that The adoption of Algeria on modern technology, the adoption of scientific plans for the pedagogical formation of the constituents, the guarantee of the composition and renewal of information and teaching methods of teachers, the attention to the social aspect of both teacher and student, and ensure the health and psychological follow-up of the student will play a positive role not Is intended to improve the educational and educational level of the student in the first place.
Subjectsystem
education
Algeria
society
mechanisms
planning
student
teacher
dc.accessType Full Text


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record