Show simple item record

Authorزيادة, أديب
Available date2021-07-07T08:02:23Z
Publication Date2021-07-04
Publication Nameمجلة دراسات شرق أوسطيةen_US
ISSN1811-8208
URIhttp://hdl.handle.net/10576/21333
Abstractتراكض المجتمع الدولي لاحتواء الأزمة التي تصاعدت بين إسرائيل والمقاومة الفلسطينية بسبب القدس والشيخ جراح وإطلاق صواريخ المقاومة. ولمّا كانت معركة "سيف القدس"، وهي المعركة الرابعة التي نشبت مع قطاع غزة بعد حروب الأعوام 2008 و2012 و2014، فإن كثيراً من القوى الدولية دعت لاحتواء الأزمة وعدم تصعيدها. وجاءت هذه الدراسة للتعرف على حقيقة التغير الذي طرأ على الموقف الأمريكي تجاه القضية الفلسطينية جراء معركة "سيف القدس"، والكيفية التي أثرت بها على المشهد السياسي في الولايات المتحدة، وناقشت الدراسة مدى الانزياح في الموقف داخل أروقة صنع القرار الأمريكي تجاه الصراع الفلسطيني- الإسرائيلي، لا سيما في ظل تبنّيها لمنهج الدبلوماسية التي يحلو للإدارة الأمريكية وصفها بـ "الهادئة والفعالة" كطريق لاحتواء الموقف المتفجر. وقد أكدت الدراسة على أنه من الهامّ في هذا السياق أن نقف على دور المقاومة في تحريك الساكن، لنثبت فرضية مفادها أنه كلما زادت مقاومة الشعب الخاضع للاحتلال على الأرض زاد حضور قضيته في الأجندة السياسية والإعلامية على الصعيد الدولي، بيد أننا سنسلط الضوء على أمريكا كحالة دراسية. تكمن أهمية قراءة هذه العلاقة بين المتغيرين (أداء المقاومة والتغير في المشهد الأمريكي) في تسليط الضوء على سلوك المقاومة من جانب، وعلى طبيعة التفاعل الدولي، وعلاقة الارتفاع والانخفاض في تبني مقترب من شأنه وضع حد لوجع جيواستراتيجي مزمن. مع التركيز على مثل هذه العلاقة يمكن رسم خارطة طريق من شأنها عدم تضييع المنجز الذي تحقق أو تحويله إلى مجرد منجز آني يعقبه هدوء فلسطيني، يليه نسيان وتجاهل دولي مجدداً. تتوزع الورقة على ثلاثة مباحث تتناول سياق المعركة الأخيرة والظروف المحلية والموضوعية التي جاءت في إطارها، ومن ثم نعرض لطبيعة التفاعلات على الساحة الأمريكية، قبل أن تنهي بتحليل الأسباب التي أضفت صفة التغير أو الانزياح على المشهد قيد النقاش. خلُصت الدراسة إلى أن ما حصل على الساحة الأمريكية وفي أروقة السياسة شكّل نقلة نوعية في التعاطي مع الصراع في فلسطين، إلا أن ترجمة ذلك على شكل سياسات لا زال شيئاً بعيد المنال ويحتاج من الفلسطينيين فعلاً أكبر على الأرض، وقد لعبت وسائل التواصل الاجتماعي، وحركات الحقوق المدنية ووسائل الاعلام التقليدية دوراً هاماً إلى جانب عوامل أخرى في صناعة المشهد المتحول، وهذا يتطلب البناء عليه واستشراف الكيفيات التي من شأنها الإبقاء على وهج القضية الفلسطينية مشتعلاً إلى أن يتحقق الهدف المنشود فلسطينياً.
Languagear
Publisherمركز دراسات الشرق الأوسط
Subjectالقضية الفلسطينية
Subjectالصراع العربي- الإسرائيلي
Subjectالموقف الأمريكي
Subjectالمقاومة الفلسطينية
Subjectحي الشيخ جراح
Subjectسيف القدس
Title"المتغير الأمريكي" في ظلال معركة "سيف القدس" تغير في المواقف أم انزياح في المشهد
Alternative Title"The American Variable" after the Battle of "Saif Al Quds" A change in attitude or a shift in the scene?
TypeArticle
Pagination71-104
Volume Number96
Alternative AbstractWhen Israel and the Palestinian resistance crisis escalated because of Israeli assaults on Jerusalem, Sheikh Jarrah, and Gaza, the Palestinian resistance retaliated by firing missiles on Israeli posts and cities. The international community ran to contain the escalation and end the crisis. Likewise, since the Battle of the Saif Al Quds, which is the fourth battle that erupted with the Gaza Strip after 2008, 2012, and 2014, many international powers called to contain the crisis not to escalate. The study identifies the reality of the change in the American position towards the Palestinian issue in the shadow of "Saif Al Quds battle." It examines how the battle affected the political scene in the United States. In addition, the study discussed the extent of the shift in the position within American decision-making institutions towards the Palestinian-Israeli conflict. Finally, the discussion considered the US adoption of the diplomacy approach. The approach of the US administration likes to describe as "calm and effective" as a way to contain the explosive situation. The study emphasized the importance of standing on the role of resistance in mobilizing Palestinian masses. Such a trend shows that the people would respond to the extent of resistance to strike on Israel. The intifada and military resistance would increase the importance and influence of the Palestinian cause in the political and media agenda at the international level. However, the USA will be the focus in this regard. With a focus on such a relationship, a road map can be drawn that will not waste the achievement that has been accomplished, or turn it into a mere temporary success, shadowed by Palestinian calm, followed by international forgetfulness and disregard. The study concluded that what happened in the American arena and the corridors of politics constituted a qualitative leap in dealing with the conflict in Palestine, but translating this into the form of policies is still something far from attainable. It requires more action from the Palestinians on the ground. Civil rights and traditional media play an important role, along with other factors, in creating the transforming scene.
AuthorZiadeh, Adeeb
Subjectthe Palestinian cause
Subjectthe Arab-Israeli conflict
Subjectthe American position
Subjectthe Palestinian resistance
SubjectSheikh Jarrah neighborhood
SubjectSaif Al Quds.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record