Show simple item record

AuthorSalhi, Zahia Smail
Authorصالحي، زاهية إسماعيل
Available date2021-11-07T22:41:32Z
Publication Date2021-11
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2021.0306
CitationZahia Smail Salhi, “The Arab World and the Occident:Toward the Construction of an Occidentalist Discourse”, Journal of College of Sharia and Islamic Studies, Volume 39, Issue 2, (2021), Special issue on "Occidentalism in Contemporary Cognitive Deliberation: Toward Objective Scientific Vision for Exploring the Other"
ISSN2523-1715
URIhttp://hdl.handle.net/10576/24858
AbstractPurpose: This article aims to engage in a meaningful discussion of Occidentalism as a discourse that draws its roots from Orientalism. It scrutinizes the limitations of Occidentalism in investigating the East-West encounter from the perspective of Orientals (Arab intellectuals) and the multifarious ways the latter relate to and imagine the Occident. It will cast a critical eye on the multiple and diverse constructions of Occidentalism as a discourse, arguing that unlike Orientalism, which homogenizes the Orient, Occidentalism does not Occidentalize/homogenize the Occident. Methodology: We take as a starting point Edward Said’s definition of Orientalism as a style of thought based upon an ontological and epistemological distinction made between ‘the Orient’ and ‘the Occident’, and we explore the limitations and the possibilities of Occidentalism as a method to construe the colonial mechanisms of misrepresentation of the Other as everything different from the Self. This article compares and contrasts a plethora of existing definitions of Occidentalism as formulated by scholars from both the Arab world and the Occident. Findings: This paper concludes that the Oriental’s encounter with the Occident cannot, and should not, be projected as a reverse relationship, or, as some claim, as an ‘Orientalism in reverse’. Instead, it should be projected as a diverse set of relationships of Orientals who have experienced the Occident in a variety of manners. Furthermore, while Orientalism derives from a particular closeness experienced between the Occident and its Orient, often through real or imagined encounters, Occidentalism is also the outcome of a long cultural relationship between the Orient and its Occident. What differs between the Orient and Occident, however, is the position of power and hegemony, which characterizes the Occident’s encounter with the Orient. Originality: This article takes an all-inclusive view to discuss the term Occidentalism from the perspectives of both the Orient and the Occident. It teases out the limitations of this term. It challenges Orientalist methods of misrepresentation, which continues to blemish the Arab world and its discourse of Occidentalism as a discourse of hatred of the Occident. Furthermore, through the discussion of Alloula’s Oriental Harem, it offers insight into the suggested Occidentalism method, which emphasizes the disfigurations of the Orient while tactfully writing back to the Occident.
Languageen
PublisherQatar University Press
SubjectOrientalism
Occidentalism
Colonial misrepresentation
Colonial hegemony
Orient
TitleThe Arab World and the Occident: Toward the Construction of an Occidentalist Discourse
Alternative Titleالعالم العربي والغرب: نحو بناء خطاب الاستغراب
TypeArticle
Issue Number2
Volume Number39
Alternative Abstractأهداف البحث: تهدف هذه المقالة إلى الدخول في مناقشة ذات مغزى لمصطلح الاستغراب كخطاب فكري يستمد جذوره من الاستشراق. وسوف ندقق في حدود هذا المصطلح من وجهة نظر شرقية (المثقف العربي)، كما سنناقش الطرق المتعددة التي يرتبط بها هذا الأخير بالغرب وآليات تصويره له. وسوف نلقي نظرة ناقدة على الإنشاءات المتعددة والمتنوعة لمصطلح الاستغراب كخطاب لا يتوافق مع الاستشراق في تصويره النمطي للغير، بل على عكس الاستشراق، فإن الاستغراب ينتقد التصوير النمطي الغربي. منهج الدراسة: انطلاقًا من تعريف إدوارد سعيد للاستشراق كنمط فكري قائم على التمييز الوجودي والمعرفي بين "الشرق" و"الغرب"، نستكشف حدود وإمكانيات الاستغراب كوسيلة لتفسير الآليات الاستعمارية لتحريف صورة الآخر على أنها عبارة عن كل ما يختلف عن الذات. سوف تقارن هذه المقالة عددًا كبيرًا من التعريفات المتداولة للاستغراب كما صاغها أدباء ومفكرون من كل من العالم العربي والغرب. النتائج: تخلص هذه الورقة إلى أن لقاء الإنسان الشرقي مع الغرب لا يمكن ولا ينبغي أن ينظر إليه على أنه علاقة عكسية، أو كما يدعي البعض على أنه "استشراق في الاتجاه المعاكس"، بل على أنه مجموعة متنوعة من علاقات الشرقيين الذين اختبروا الغرب في مجموعة متنوعة من الظروف. وكما أن الاستشراق ينبع من تقارب خاص بين الغرب والشرق في كثير من الأحيان من خلال لقاءات حقيقية أو متخيلة، فإن الاستغراب أيضا نتيجة لعلاقة ثقافية طويلة بين الشرق والغرب. لكن ما يفرق بين العلاقتين هو موقع القوة والهيمنة، الذي يميز هذا اللقاء. أصالة البحث: تسلط هذه المقالة نظرة شاملة على مصطلح الاستغراب من وجهة نظر كل من الشرق والغرب كما تناقش القيود المفروضة على هذا المصطلح وتتحدى أساليب التحريف الاستشراقية التي لا تزال تشوه صورة العالم العربي وخطاب الاستغراب كخطاب كراهية الغرب. وعلاوة على ذلك، فإنه من خلال مناقشة كتاب مالك علولة "الحريم الشرقي"، نقدم عينة للنظرة الثاقبة التي يتبناها منهج الاستغراب في كشفه عن طريقة الاستشراق .لتشويه الشرق؛ حيث يضع علولة تحت الأضواء تصورات الغرب النمطية للشرق ويقرنها بخطاب انتقادي كردٍ استغرابي على الغرب
ESSN2305-5545
Subjectالاستغراب
الاستشراق
الصور النمطية
الشرق
الغرب
الهيمنة الاتعماريه
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record