Show simple item record

Authorالمري, نورة عبيد راشد
Authorقاضي, سبأ منصور
Authorعبد العظيم, عبد العظيم صبري
Available date2022-05-22T05:21:52Z
Publication Date2022-04
Publication Nameمجلة التنمية البشرية والتعليم للأبحاث التخصصية
URIhttps://jhdesr.misd.tech/080205
URIhttp://hdl.handle.net/10576/31341
Abstractدفعت الجهود ا المبذولة في دولة قطر في مجال التعليم إلى الاهتمام بالطلبة ذوي صعوبات التعلم، من خلال دمج هؤلاء الطلبة في المدارس مع الطلبة العاديين؛ بهدف علاجهم لتنمية الثقة بأنفسهم والشعور بالاستقرار والأمان. وقد قامت الدولة بتقدِيم الرعاية والخدمات اللازمة لذوي صعوبات التعلم من الطلبة في بيئة بعيدة عن العزل، وهي بيئة الفصل الدراسي العادي في المدرسة العادية؛ وقد تبنت دولة قطر هذا التعامل مع طلبة صعوبات التعلم في كافة مدارسها؛ من أجل أن يكون حلاً جذريا للمشكلات المختلفة التي يعاني منها هؤلاء الطلبة. ومن المؤكد أن هذا الإجراء الجديد، يحتاج إلى تقييم مستمر وأخذ آراء المنخرطين في العملية التعليمية للوقوف على سلبيات وإيجابيات هذا الإجراء. ولهذا صار الهدف الرئيسي لهذا البحث هو: تحليل آراء المعلمين واتجاهاتهم نحو دمج هؤلاء الطلبة في المدراس القطرية، من أجل معرفة سلبيات وإيجابيات هذا الدمج من وجهة نظر أهم مسؤول في العملية التعليمية، ألا وهو المعلم، والذي يعد عاملاً مؤثراً ورئيساً في نجاح هذا الدمج. وقد قام الباحثون بجمع هذه الآراء من عدة دراسات مختلفة وتحليلها وتقييمها في ضوء اتجاهات المعلمين. وقد اقتضت طبيعة هذا البحث أن يُعالج بالمنهج الوصفي من خلال إطاره النظري؛ لعرض الدراسات والأدبيات المتعلقة به، ثم تحليل آراء المعلمين عينة الدراسة والتعليق عليها.
Languagear
Publisherالمعهد الماليزي للعلوم والتنمية
Subjectالتحليل البعدي
الاتجاه
الدمج
صعوبات التعلم
Titleالتحليل البعدي لآراء المعلمين واتجاهاتهم نحو سياسة دمج ذوي صعوبات التعلم في المدارس العادية
Alternative TitleTeachers' opinions and attitudes toward the policy of integrating students’ with learning disabilities in regular schools: A meta-analysis study
TypeArticle
Pagination106-132
Issue Number2
Volume Number8
Alternative AbstractThe efforts made in the State of Qatar in the field of education have paid attention to students with learning difficulties by integrating these students in schools with ordinary students; to treat them to develop self-confidence and a sense of stability and security. Necessary care and services for students with learning difficulties were provided in a regular classroom environment in the traditional school. This approach has been adopted to deal with students with learning difficulties in all its schools; To be a radical solution to the various problems faced by these students. Indeed, this new procedure requires continuous evaluation and taking the opinions of those involved in the educational process to determine the pros and cons of this procedure. Therefore, the main objective of this research is to examine teachers’ opinions and attitudes towards integrating these students into Qatari schools, to explore the integration impact from the point of view of the most important official in the educational process, namely the teacher, who is considered a significant and influential factor in the success of this integration. The researchers collected these opinions, analyzed them, and evaluated them in the light of teachers' attitudes. This study reports a meta-analysis of teachers’ opinions toward the integration policy through its theoretical framework.
ESSN2462-1730
AuthorAlmari, Noora Obid R.
AuthorQadhi, Saba Mansoor
AuthorAbdelazeem, Abdelazeem Sabry
SubjectMeta-analysis study
attitude
inclusion
special needs


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record