Show simple item record

Advisorشحات، محمد
Authorحلاق, حنان محمد سعيد
AuthorAl-Hallaq, Hanan Mohammed Saeed
Available date2015-12-06T10:13:24Z
Publication Date2014
URIhttp://hdl.handle.net/10576/3909
Abstractيُعد مصطلح "الشعريّة" Poetics من أكثر المصطلحات إثارة للجدل في الساحة النّقديّة العربية؛ نظرًا لكثرة تحوّلاته، وتنوع مفهوماته، وتعدد مرجعيّاته الثقافيّة. ولهذا فإننا نسعى من خلال هذا البحث إلى الحفر في التراكمات التاريخيّة والفلسفيّة والمعرفيّة التي أسهمت في تكوين المصطلح بهذه الصورة أو تلك في أذهان أصحاب النظريّات النّقديّة الغربيّة المختلفة، ومن ثمّ البحث في مرجعيّات التلقّي العربي له. ونحاول من خلاله أيضًا الكشف عن طبيعة المرجعيّات الثقافيّة التي أسهمت في بلورة مصطلح "الشعرية " وإكسابه مفهومات متعدّدة من جهة، وبيان أثر تلك المرجعيّات على تطبيقات النقاد العرب المعاصرين من جهة أخرى، عبر دراسة عيّنة نقديّة مكونة بشكل أساسي من ثلاث طبقات من النقاد؛ أولاها تتضمن ثلاثة نقاد هم: كمال أبو ديب، وصلاح فضل، ويمنى العيد. وثانيتها مجموعة أخرى من النقاد هم: جمال الدين بن الشيخ، محمد مفتاح. وثالثتها متمثلة في شاعرين/ناقدين هما: علي أحمد سعيد إسبر)أدونيس(، ومحمد بنيس انطلاقا من هدف البحث المحوري الذي يسعى إلى الكشف عن المرجعيّات الثقافيّة المختلفة لمصطلح "الشعرية" في فضاء النظريّة النقديّة الغربيّة والتطبيقات النقديّة العربيّة، بالإضافة إلى بيان مدى التزام النقّاد العرب، أو مدى وعيهم، بالمقولات النظريّة الرئيسية للشعريّة عند التطبيق، فإنّ المنهج المستخدم في هذا البحث هو المنهج التحليلي الذي يستعين بعدد من الآليات والإجراءات المنهجية، كالاستقراء، والاستنباط، والاستدلال، فضلا عن بعض الأدوات المنهجيّة العامة كالوصف والمقارنة، وغيرها من إجراءات مختلفة من شأنها اختبار فرضية البحث الرئيسية. يخلص البحث إلى نتيجة مهمّة تمثلت في بروز أثر سيطرة المرجعيّات الثقافيّة على توجيه مفاهيم "الشعريّة" عند النّقاد الغربيين؛ بما يعكس وعيهم بأهمية الالتزام بالمرجعيّات الثقافيّة، وأهمية الاحتكام إليها في فهم قضايا النّقد المختلفة؛ ومنها قضية المصطلح. في حين تفاوت وعي النّقاد العرب بقيمة المرجعيّات الثقافيّة؛ فمنهم من أدرك أهميتها واحتكم إليها في صياغته لمقولات "الشعريّة"، والتزم بتلك المقولات عند التطبيق مثل يمنى العيد ومحمد بنيس وأدونيس وغيرهم، ومنهم من أخفق في الاحتكام إلى مرجعيّة ثقافيّة بعينها، فتعارضت ممارساته التطبيقيّة مع مقولاته النظريّة من أمثال: كمال أبو ديب وصلاح فضل؛ الأمر الذي يستوجب إعادة النظر في آليات التلقّي العربي للنظريّات الغربيّة، وينبّهنا إلى أهمية الوعي بالأبعاد المعرفيّة والثقافيّة لها قبل تلقيّها أو إعادة إنتاجها في سياق التداول النّقدي العربي. وأخيرا، تسهم هذه الدراسة في إثراء الدراسات النقدية النظرية التي يمكن أن تضيف الكثير إلى حركة النقد الأدبي والثقافي المشتغل على مدوّنة الخليج العربي، وما يفرزه من قضايا اجتماعية وثقافية متعدّدة. كلمات مفتاحية: النقد الأدبي، نقد النقد، الشعرية، المرجعيّة الثقافيّة للمصطلح.
Languagear
Subjectالنقد الأدبي
Subjectالخطاب النقدي
Subjectالشعرية
Subjectنقد النقد
Titleالمرجعيات الثقافية لمصطلح الشعرية عند النقاد العرب المعاصرين نماذج مختارة
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractThe Poetics is one of the most controversial terms of critique in the Arab arena; due to its large number of transformations, concepts variety, and culture referential diversity. Thus, we seek through this research to dig into the historical, philosophical and cognitive accumulations that have contributed to the formation of the term in this way or that, in the minds of theorists of different western critique theories, and then search in the Arab receiving referentialities of the term. On the one hand, we try to disclose the nature of cultural referentialities that contributed to the crystallization of the term "Poetic" and allow it to gain its multiple concepts, and on the other hand, to clarify the influence of these referentialities on the applications of contemporary Arab critics, by studying a critique sample consisting mainly of three texts for the critics: Kamal Abu Deeb, Salah Fadl, and Yomna El-Eid. In addition to another group of critics: Jamaluddin bin El-Sheikh, Mohammed Muftah. And a final group of critic-poets represented in: Mohammed Ali Saeed Esber (Adonis) and Mohamed Bennis. Based on the researcher’s main objective, which seeks to detect the different cultural referentialities of the "poetics" between Western critique theories and Arabic critique practices, as well as to clarify the extent of Arab critics’ commitment, or the extent of their awareness of the main theoretical discourses of poetics when applying. The methodology used in this research is an analytical methodology that uses a number of mechanisms and systematic procedures such as, induction, derivation, and inference, as well as some general methodological tools like, description and comparison, and other different procedures that test the main researches hypothesis. Our research could conclude an important result represented in the appearance of the influence of cultural referentialities’ control in directing the concepts of "Poetics" of Western critics, which reflects their awareness of the importance of commitment to cultural referentialities, and the importance of returning to them in understanding various critique issues including the issue of the term. While Arab critics’ awareness of cultural referentialities varied; some of them realized their importance and returned to it in his wording of "poetics" discourses, and was committed to these sayings when practicing. In my opinion, this study contributes to the enrichment of theoretical studies that will motivate the Arab Gulf literary thesis, when it could be armed with a great objectivity and a cultural-critical approach, because it deals with the new literature that produces multiple social and cultural issues. Key Words: Literary Criticism, Poetics, Cultural Referentiality of Literary Term
Departmentاللغة العربية و آدابها


Files in this item

Icon
Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record