Show simple item record

Authorعزام، هاشم
Available date2016-04-28T13:22:26Z
Publication Date2003
Publication NameJournal of the College of Humanities and Social Sciences
CitationJournal of the College of Humanities and Social Sciences, 2003, No. 26, Pages 259-289.
ISBN99921-52-55-9
ISSN1562-2770
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4464
Abstractحاولت الدراسة أن تستنطق السياقات النقدية ذات المضامين الاجتماعية ‏في كتاب عيار الشعر من أجل البرهنة على أن ابن طباطبا في حديثه عن أسرار الصنعة الشعرية كان ينطلق في آرائه النقدية عن فهم الناس للمهمة الاجتماعية للشعر جاء ذلك من خلال تسليط الضوء على الجانب النظري والجانب التطبيقي لكتاب عيار الشعر. ولقد بدأت الدراسة بمقدمة تبين المكانة الاجتماعية المهمة التي تبوأها الشعر والشعراء في نفوس الناس منذ أفلاطون وأرسطو، بعد ذلك أشارت الدراسة إلى هذه المكانة العالية التي أولاها العرب للشعر والشعراء من خلال استعراض بعض الآراء لعدد من النقاد العرب الأوائل ابتداء من ابن سلام ومقولته المشهورة ( الشعر علم قوم لم يكن لهم علم أصح منه ) ولم لهذه العبارة من إعلاء لقيمه الشعر ومكانته النابعة أصلا من طبيعة الدور الذي ‏يقوم به في المجتمع العربي القبلي والذي هو دور اجتماعي بشكل رئيسي. ثم حاولت الدراسة أن تعرض لمجمل فصول كتاب عيار الشعر سلطت الضوء ‏على العبارات النقدية التي يعتقد الباحث أنها ذات صلة عميقة بموضوع البحث لافتا النظر إلى ابن طباطبا. يؤكد بذلك الدور الاجتماعي للشعر والشاعر (إذ يبني تصوره للمهمة الاجتماعية على أساس فني المديح والهجاء وما يتصل بهما من أغراض ذات صلة بوظيفة اجتماعية) يقول ابن طباطبا (واعلم أن العرب أودعت أشعارها من الأوصاف والتشبيهات والحكم ما أحاطت به معرفتها. . .) إذ إن دلالات ابن طباطبا ومحمولات ألفاظه اجتماعية ولا تكاد تحيد عن هذا الخط الذي رسمه العرب للشعر والذي يحدد مهمة الشعر بالعبارة القديمة "الشعر ديوان العرب". ‏ثم حاولت الدراسة أن تبين الاهتمام بكتاب عيار الشعر لكون صاحبه واحدا من النقاد القدماء (في مجال التأصيل النظري للعمل الشعري) في مرحلة مبكرة من مراحل النقد العربي نسبيا من جهة، ومن جهة أخرى لعنايته بالصنعة الشعرية وما يترتب على صاحبها من تبعات من ارتضي لنفسه هذه الصنعة ولبروز تأثير المجتمع بشكل واضح على أن يجعلا ركنا أساسيا في معيار الشعر الذي يريده أن ينهض مع البناء من أساسه وينتهي بنهايته ملامسا العملية الإبداعية، بدوائرها الثلاث النص بوصفه فعلا منتجا والمبدع متسلحا بالموروث والمتلقي هدف العملية الإبداعية بدا ذلك من خلال رصد الأقاويل الصادرة عن ابن طباطبا فيما يخص التعليق على الأشعار الجيدة النسج أو الرديئة النسج من الناحية الفنية ومن حيث المضامين.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectابن طباطبا، محمد بن أحمد بن محمد، 322 هـ.
الشعر العربي -- تاريخ و نقد.
Titleأثر البعد الاجتماعي لمهمة الشعر في توحيد النقد عند ابن طباطبا عيار الشعر نموذجا
Alternative TitleThe Social Effect of the Role of Poetry in guiding Criticism, as Perceived by Ibo Tabatiba, Taking Poetry Criterion as a Model
TypeArticle
Pagination259-289
Volume Number26
Alternative AbstractThe study aimed at examining the critical contexts with their social implications in 'iyar Al- Shai'r in order to show that Ibn Tabatiba, in his talk about the secrets of poetic skill, depended in his critical views on the understanding of people of the social role of poetry. That was manifested through the shedding of light on both theoretical and practical sides of 'iyar Al- Shi'r. The study was introduced by a prelude showing the important social role which poetry and poets occupied in society, starting from the time of the plate and Aristotle. Then the study referred to this high rank of poetry and poets the Arabs were interested in, through a review of some earlier critics view, starting from lbn Salam's well - known who never had one more correct than it). This saying estimates poetry and its rank highly, as a result of the role it plays in the Arab society, which is basically a social one. For a general review of the chapters of 'iyar Al- Shi'r, the study emphasized the critical statements which the researcher believed to be related to the topic, with the social role of poetry and poet, thinking of the social role as based on both genres of eulogy and satire and any other aspect related to social function. lbn Tabatiba says: (Be it known that the Arabs enriched their poems with descriptions (adjectives), similes and wise sayings within the range of their knowledge). His denotations and interpretation of utterances are social as he can not move away from the line, drawn by Arabs to their poetry, which identifies the role of poetry through the old statement: poetry is the account of Arabs. The study attempted to show the significance of 'iyar Al- Shi'r because its author, was on one hand, one of the earliest critics (in the field of theoretical authenticity of poetic career) in a relatively early period of the stages of Arabic criticism, and his interest in poetic skill on the other hand. He wanted poetry to be deeply related to the creativity process with its three circles of: textas being the productive part; the composer (creator as being influenced by heritage and the receiver as being the aim of this creative process. All that was revealed through lbn Tabatiba's sayings concerning his comments on well - composed poems or badly - composed ones in regard to skill and content.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record