Show simple item record

Advisorالريسوني, أحمد
Authorعبدالعال, رضوان
Available date2023-10-29T05:33:33Z
Publication Date2023-06
URIhttp://hdl.handle.net/10576/48828
Abstractيشترك العلاج المعرفي للاكتئاب وعلم أصول الفقه في اعتمادهما على الفكر لاستنباط الأحكام. فالعلاج المعرفي يساعد المريض على تغيير أحكامه المتشائمة عن نفسه، وعن العالم، وعن المستقبل. وأصول الفقه يساعد الفقيه على التوصل للأحكام الشرعية. ولما كان العلاج المعرفي يستند إلى فلسفات غير متأصلة في المجتمعات الإسلامية، كان استكشاف قواعد أصول الفقه للاستفادة منها في علاج الاكتئاب يستحق البحث. وقد سلك هذا البحث طريق المقارنة والتحليل للتمييز بين منهج العلاج المعرفي وبين منهج أصول الفقه وأدت المقارنة والتحليل إلى نتائج متعددة ، منها : أن الأصول الفقه منهجه المتميز في التفكير الذي يصلح للتطبيق في مجالات أخرى غير الأحكام الشرعية. ويتميز علم الأصول بثبات أسسه عبر العصور، وبدقة مباحثه التي يستفاد منها في علاج الاكتئاب. وأهم هذه المباحث الدقة في تحديد المفاهيم ودراسة طرق التعميم، والعناية بطرق التخصيص، واستخدام أسلوب الحوار . وتستخلص من أصول الفقه نظرية معرفية تقوم على تحديد المقصود بالعلم، وتفرق بينه وبين ما يشتبه به من الاعتقاد والظن والوهم والشك. كما تبين هذه النظرية أن الوصول إلى العلم يكون بالنظر العقلي. وهناك ما يشير إلى ارتباط النظر العقلي بالنظر البصري. وقبل كل هذا يهتدي علم الأصول بمقاصد الشرع التي ترجع إلى مقصد مخالفة الهوى. وهكذا فعلم أصول الفقه يزود المعالج بنظرية معرفية، وبمجموعة متعددة من وسائل العلاج التي تصلح لأن تكون نواة لعلاج للاكتئاب من خلال أسلوب معين من الحوار . وأشار البحث إلى إمكانية القيام بدراسات عن العلاقة بين حركات العين وبين حالة التفكير في الاكتئاب، ودراسات مقارنة بين طرق العلاج الراهنة، ووسائل أصول الفقه. كما ألمح إلى أهمية المقارنة بين فلسفة العلم التجريبي المعاصر وبين أصول الفقه.
Languagear
Subjectالعلاج المعرفي للاكتئاب
التفكير الأصولي للاكتئاب
علم أصول الفقه
الفكر لاستنباط الأحكام
Titleمنهج التفكير الأصولي والعلاج المعرفي للاكتئاب: دراسة تحليلية مقارنة
Alternative TitleThe Method of Thinking in Usul al-Fiqh and Cognitive Therapy of Depression: an Analytical and Comparative Study
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractUsul-al-Fiqh and cognitive therapy for depression both focus on thinking methods to reach mental judgements. Cognitive therapy helps the patient change his gloomy judgments about himself, the world and the future. While Usul-al-Fiqh helps the jurist to reach legal judgments. Because cognitive therapy is derived from philosophies not inherent in Islamic societies, rules of Usul-al-Fiqh became worth exploring for potential benefits in the therapy of depression. This research has followed comparative and analytical tools to distinguish between the methods of cognitive therapy and that of Ususl-al-Fiqh. That comparison and analysis have revealed several outcomes, including: the method of Usul-al-Fiqh could be applied to areas other than legal judgements. Usul-al-Fiqh is characterised by its stability throughout centuries and by the rigor of its techniques. Topics relevant to therapy of depression are: accurate definitions, methods of generalisation, ways of specification and use of conversation. A cognitive theory could be derived from Usul-al-Fiqh that is based on defining knowledge, and contrasting it with belief, probability, doubt and false impression. It also states that reaching knowledge happens through mental Nathar. There are indicators that mental Nathar is linked to visual looking. And above all that, Usul-al-Fiqh is guided by the aims of Islamic law, that originates from to the aim of opposing Hawa (fancy). Therefore, Usul-al-Fiqh provides the therapist with a cognitive theory and a set of various tools that could be the starting point for therapy of depression through a specific style of conversation. This study points out to the possibility of doing further studies on the relationship between eye movements and the state of thinking in depression as well as comparative studies between current therapy methods and methods based on Usul-al-Fiqh. It has also alluded to the importance of comparing contemporary philosophy of empirical science with Usul-al-Fiqh.
Departmentالفقه وأصوله


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record