• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Qatar University Young Scientists Center
  • The Sixth Youth Research Forum 2024
  • Humanities and Social Sciences Theme
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Qatar University Young Scientists Center
  • The Sixth Youth Research Forum 2024
  • Humanities and Social Sciences Theme
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فاعلية برنامج تدريبي قائم على جداول النشاط المصورة في تنمية بعض جوانب السلوك الإيجابي لدى الأطفال ذوى اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد

    Thumbnail
    View/Open
    ملخص الدراسة.pdf (376.7Kb)
    Date
    2024
    Author
    حسين, آية محمد على
    الطواب, سيد محمود
    عوض, دعاء عوض
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية البرنامج التدريبي القائم على جداول النشاط المصورة في تنمية بعض جوانب السلوك الإيجابي لدى الأطفال ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، وكذلك التحقق من استمرار فاعلية البرنامج التدريبي القائم بعد شهر من انتهاء تطبيقه, وتكونت عينة الدراسة من (8) أطفال من الذكور من ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد من المقيدين بمركز بصمة لتنمية المهارات الحياتية والاجتماعية التابع لحي محرم بيك ثاني بمحافظة الإسكندرية، الذين تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (8-6) سنوات وبمتوسط حسابي (6.80) وانحراف معياري (68). واستخدمت الباحثة مقياس كونرز لتقدير سلوك الأطفال إعداد: عبد الرقيب البحيري 2018, ومقياس السلوك الإيجابي (إعداد الباحثة، والبرنامج التدريبي القائم على جداول النشاط المصورة لتنمية بعض جوانب السلوك الإيجابي لدى الأطفال ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد (إعداد الباحثة. وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي والتتبعي للمجموع الكلي وبعض جوانب السلوك الإيجابي. وكذلك استمرارية فاعلية البرنامج التدريبي القائم على جداول النشاط المصورة في تنمية بعض جوانب السلوك الإيجابي لدى الأطفال مجموعة الدراسة بعد شهر من انتهاء تطبيق البرنامج.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/51572
    Collections
    • Humanities and Social Sciences Theme [‎44‎ items ]
    • Research of Qatar University Young Scientists Center [‎213‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video