• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Qatar University Young Scientists Center
  • The Sixth Youth Research Forum 2024
  • Humanities and Social Sciences Theme
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • Research Units
  • Qatar University Young Scientists Center
  • The Sixth Youth Research Forum 2024
  • Humanities and Social Sciences Theme
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    برنامج "المفكرون الصغار" ودوره في تنمية التفكير الإبداعي وزيادة الدافعية

    Thumbnail
    View/Open
    ملخص بحث ملتقى قطر.pdf (59.63Kb)
    Date
    2024
    Author
    علاونة, مرام
    الكبيسي, هاجر عيادة أيوب
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    تدعو جميع الدراسات الحديثة إلى ضرورة تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلبة، والعمل على ابتكار الأساليب والبرامج والأنظمة التي تعمل على زيادة دافعيتهم نحو التعلّم. وعليه، فقد عملت هذه الدراسة على التعريف ببرنامج "المفكرون الصغار" الذي ابتكرته إحدى الباحثتين، وطبّقته في مدرسة خليفة الهمزة الأمريكية الخاصة بالشارقة على طلبة الصف الأول الأساسي، وتلمّس آثاره في إثارة الدافعية نحو تعلّم اللغة العربية وتنمية التفكير الإبداعي؛ ليقتفي أثره من يشاء من المعلمين والتربويين المخلصين في هذا الميدان. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، واستعانت بأداة لقياس الدافعية نحو تعلّم اللغة العربية، وباختبار تورنس للتفكير الإبداعي. وبعد القيام بتحليل نتائج الاستبانة إحصائيًّا، خلصت الدراسة إلى وجود فروق بين متوسطات إجابات الطلاب حول مستوى الدافعية نحو تعلم اللغة العربية حسب متغير برنامج "المفكرون الصغار"، وكان الفرق لصالح الاختبار البعدي ذا المتوسط الأكبر بقيمة تساوي 2.80، أي كان هنالك تأثير لبرنامج "المفكّرون الصغار" في رفع وتعزيز مستوى الدافعية لدى الطلاب في تعلم اللغة العربية.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/51617
    Collections
    • Humanities and Social Sciences Theme [‎44‎ items ]
    • Research of Qatar University Young Scientists Center [‎213‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video