Show simple item record

Authorموسى, محمد الأمين
Available date2017-01-17T07:36:20Z
Publication Date2017-01
Publication Nameمجلة الحكمة للدراسات الاتصالية والإعلامية
Citationشعارات القنوات التلفزية العربية: دراسة سيميولوجية لفعالية تصميم الجرافيك", محمد الأمين مرسي, مجلة الحكمة, العدد التاسع
URIhttp://hdl.handle.net/10576/5179
AbstractThe main objective of this paper is to study the graphic design of Arab TV channels’ logos from a semiotic perspective. The research seeks to shed light on the Arab TV channels’ logos, in terms of their design and significations; explore the application of the communicative and esthetical foundations of graphic design, and classify logos based on semiotics. The main hypothesizes are: most of Arab TV channels’ logos do not adhere to the communicative and esthetical foundations of graphic design; there is no tradition that distinguishes Arabic TV channels’ logos compared to foreign TV channels, and most of Arab TV channels’ logos depend on written words. The study sample includes 763 Arab TV channels’ logos, classified into ten groups. The study concluded that most of Arab TV channels’ logos depended on written words and pointed out that the use of abbreviations is based on mimicry. This is because abbreviation in naming is not familiar with Arabic writing. The study also highlighted the misuse of visual symbols
Languagear
Publisherمؤسسة كنوز الحكمة للنشر والتوزيع
Subjectشعار القناة التلفزية
العلامة
الإيقونة
تصميم الجرافيك
الرمز الدال
الاختصارات
الشعار الرسومي
logos
Iconic sign
Titleشعارات القنوات التلفزية العربية: دراسة سيميولوجية لفعالية تصميم الجرافيك
Alternative TitleArab TV Channels’ Logos: A Semiotic Study of Graphic Design Effectiveness
TypeArticle
Pagination271-294
Volume Number9
Alternative Abstractيهدف هذا البحث إلى دراسة الشعارات الرسومية للقنوات التلفزية العربية انطلاقا من تطبيق أسس السيميولوجيا في تصميم هذه الشعارات بكيفية فعالة، من خلال تسليط الأضواء على شعارات القنوات التلفزية العربية، من حيث تصميماتها ودلالاتها؛ واستكشاف مدى تطبيقها لأسس التواصلية والجمالية لتصميم الجرافيك؛ وتصنيف الشعارات على أسس سيميولوجية. تنطلق الدراسة من فرضيات أن معظم شعارات القنوات التلفزية العربية لا تلتزم بالأسس التواصلية والجمالية لتصميم الجرافيك الخاصة بالشعارات الرسومية؛ وأنه ليس هناك تقليد متبع يميز شعارات القنوات التلفزية العربية مقارنة بشعارات القنوات الأجنبية؛ كما يطغى على شعارات القنوات التلفزية العربية التصميم القائم على الكتابة. تتضمن مجتمع الدراسة 763 شعارا، تم تصنيفها إلى عشر مجموعات وفقا لاستخدام الاختصارات والكتابة والإيقونات والمؤشرات والرموز والخلفيات والإطارات. وخلصت الدراسة إلى هيمنة الكتابة على تصميم الشعارات الرسومية للقنوات التلفزية العربية؛ واستخدام الاختصارات بكيفية تدل على التقليد، لابتعادها عن خصوصية الكتابة العربية؛ ولاحظت الدراسة التوظيف غير الرشيد للرموز غير اللغوية.


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record