Show simple item record

Authorأحمد زيد الكيلاني, جمال
Authorجود الله, عامر
Available date2024-02-14T08:27:15Z
Publication Date2024-01
Publication Nameمجلة كلية الشريعة والدراسات الإسلامية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/jcsis.2024.0372
Citationالكيلاني جمال أحمد زيد, و جود الله عامر. 2024. "أهم التَّحدِّيات العقديَّة والفكريَّة المُعاصرة لمقرر الثَّقافة الإسلاميَّة في الجامعات". مجلة كلية الشريعة والدراسات الاسلامية 42 (1). https://doi.org/10.29117/jcsis.2024.0372
ISSN2523-1715
URIhttp://hdl.handle.net/10576/51836
Abstractأهداف البحث: يهدف البحث إلى عرض أهم التحديات العقدية والفكرية المعاصرة التي ينبغي لمقرر الثقافة الإسلامية تحصين طلاب الجامعات منها، خاصة تحدي الإلحاد المعاصر، وفصل الاعتقاد عن العمل، ثم بيان كيفية مواجهة هذه التحديات، وتحويل المعتقدات، والقيم، والعادات الأصيلة لثقافتنا، من التكديس إلى ثقافةٍ تُوَجّهُ سلوك الشباب. منهج الدراسة: اتبع الباحثان المنهجين الوصفي والتحليلي؛ حيث قاما بعرض أهم التحديات العقدية والفكرية المعاصرة لثقافتنا الإسلامية، وتوضيحها، ثمَّ بيان أهم الأفكار المقترحة لتحصين شباب الأمة من مخاطرها. النتائج: ثقافتنا الإسلامية لا زالت تواجه العديد من التحديات في عصر العولمة، ومن أخطرها التحديات العقدية، خاصة التي تفصل بين الاعتقاد والعمل، والإلحاد الجديد، مما يستدعي مواجهتها من خلال تأصيل عقدي علمي متين، والتحديات الفكرية المعاصرة، ومن صورها المفاهيم الخاطئة حول علاقة الدِّين بالدنيا، ومفهوم الحُرية في الإسلام، مما يستدعي تعميق الموقف الشرعي حولها. أصالة البحث: تكمن القيمة العلمية للبحث في عرض أهم التحديات العقدية، والفكرية المعاصرة لثقافتنا الإسلامية، وعلى وجه الخصوص تحدي الإلحاد المعاصر؛ حيث بين البحث خطورة هذا التحدي ومعالمه، وأهم المقترحات لمواجهته، بما يحقق المناعة والحصانة لطلاب الجامعات.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectالتَّحديات
الثَّقافة
العقيدة
الفكر
الحريه
Titleأهم التَّحدِّيات العقديَّة والفكريَّة المُعاصرة لمقرر الثَّقافة الإسلاميَّة في الجامعات
Alternative TitleMajor Doctrinal and Intellectual Challenges for the Islamic Culture Course in the Universities
TypeArticle
Pagination61-83
Issue Number1
Volume Number42
Alternative AbstractObjectives: This study describes today's major doctrinal and intellectual threats that the Islamic Culture course in our universities should prepare students to address. These threats include atheism and the disconnection between belief and its practical implementation. How do we confront these threats? How do we transform our beliefs, values, and authentic customs from a state of stagnation into a culture guiding the behaviour of our youth? Methodology: This study employs descriptive and analytical methods to present and clarify the most important doctrinal and intellectual threats to today's Islamic culture, listing commonly proposed remedies for protecting our youth from these dangers. Top of Form Results: Our Islamic culture still faces numerous threats in this era of globalisation, the most dangerous being doctrinal and intellectual. The disconnection between belief and its practical implementation and the emergence of new forms of atheism are doctrinal threats that we must address by establishing a solid theological groundwork. Misconceptions about the relationship between religion and the world in which we live and the concept of freedom in Islam represent intellectual threats that require further elaboration of the stance of the Sharia on these issues. Originality: This study's scientific value lies in identifying today's major doctrinal and intellectual threats to our Islamic culture, particularly the contemporary threat of atheism. It elucidates the seriousness of these threats and their characteristics, listing the most commonly proposed remedies to confront them and achieve resilience and immunity for our university students.
ESSN2305-5545
AuthorAhmad Zaid Al-Kilani, Jamal
AuthorJoudallah, Amer
SubjectThreats
Culture
Creed
Thought
Freedom
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record