Show simple item record

Authorعبيدالله, عبيدالله محجوب
Authorالمري, عبد الرحمن
Authorزايد, ريان
Available date2024-04-16T10:15:24Z
Publication Date2023-06-09
Publication Nameمجلة الاقتصاد والمالية
ISSN2437-0630
URIhttps://www.asjp.cerist.dz/en/article/224237
URIhttp://hdl.handle.net/10576/53902
Abstractفي ضوء التوسع الكبير الذي شهدته القروض الأسرية في قطر في الآونة الأخيرة، هدفت هذه الدراسة إلى تحديد العوامل المؤثرة في الطلب على القروض الاستهلاكية. باستخدام بيانات مقطعية جُمعت من 246 مشاركًا واعتماد أساليب الاقتصاد القياسي، توصلت الدراسة إلى أن نسبة الذين حصلوا على قروض استهلاكية بلغت 63% من إجمالي العينة، مما يشير إلى انتشار ظاهرة القروض الاستهلاكية في المجتمع القطري. كما أظهرت النتائج أن معظم المتغيرات تلعب دوراً مهماً في الطلب على القروض الاستهلاكية، حيث يؤثر كل من الجنس، والحالة الزواجية، ومستوى الدخل بشكل ايجابي ومعنوي على الطلب على القروض، مما يعني أن الذكور المتزوجين وذوي الدخل الأعلى هم الأكثر اقبالاً على القروض الاستهلاكية. ومن ناحية أخرى، توصلت الدراسة إلى أن متغيرات حجم الأسرة والإدارة المالية وتوقع المخاطر المالية تؤثر سلباً في الطلب على القروض، مما يشير إلى أن الأفراد الذين ينتمون إلى أسر كبيرة الحجم، ويديرون أموالهم بشكل مناسب ويتجنبون المخاطر المالية يتجهون بشكل أقل لطلب القروض الاستهلاكية.
Languagear
Publisherجامعة حسيبة بن بوعلي شلف
Subjectالقروض الاستهلاكية
نموذج بروبت
نموذج هيكمان
قطر
القروض الأسرية
Titleمحددات الطلب على القروض الاستهلاكية في قطر
Alternative TitleDeterminants of Demand for Consumption Debt in Qatar
TypeArticle
Pagination147-164
Issue Number2
Volume Number9
Alternative AbstractIn light of the remarkable expansion of household debt in Qatar, this study aimed to identify the factors influencing demand for consumption debt. Using cross-sectional data collected from 246 participants and adopting econometrics methods, the study revealed that 63% of participants received consumption debts, indicating the prevalence of consumption debt phenomenon in Qatari society. The results also indicated that gender, marital status, and income have a positive and significant impact on consumption debt, indicating that married males with higher incomes are more likely to seek loans. On the other hand, the study found that family size, financial management, and financial risk perception have a negative and significant impact on consumption debt, suggesting that individuals belonging to larger families, managing their finances appropriately, and avoiding financial risks are less likely to apply for consumption loans.
ESSN2543-3695
SubjectConsumption debt
Household Debt
Probit model
Heckman model
Qatar
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record