Show simple item record

Authorبن لحسن, بدران
Available date2024-04-16T10:43:22Z
Publication Date2024-01-10
Publication Nameالدراسات الإسلامية AL-DIRASAT AL-ISLAMIYYAH
Identifierhttp://dx.doi.org/10.52541/adal.v58i4.3045
CitationBenlahcene, Badrane. "من أزمة العقل المسلم إلى أزمة التربية والوجدان والرؤية الحضارية: قراءة في الأبعاد الفكرية لمشروع الإصلاح لدى عبد الحميد أبو سليمان." الدراسات الإسلامية 58.4 (2023).
ISSN0002-399X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/53903
Abstractتتخذ هذه الورقة موضوعا لها مشروع الإصلاح لدى عبد الحميد أبي سليمان، وتهدف إلى تقديم قراءة لهذا المشروع والنظر في أبعاده الفكرية المنهجية، والتربوية، والمعرفية. ولتحقيق هدفها اعتمدت على منهج تحليل محتوى كتبه المحورية؛ "أزمة العقل المسلم" و"قضية المنهجية في الفكر الإسلامي" و"أزمة التربية والوجدان"، وما يتصل بها من كتب أخرى. وتوصلت إلى أن اعمال أبو سليمان تكشف عن الأبعاد المختلفة للأزمة التي تعيشها أمتنا؛ البعد الفكري المنهجي، والبعد التربوي الوجداني، والبعد الفلسفي القرآني. وأنه في مشروعه الإصلاحي جمع بين التنظير وبين النشاط الميداني والعمل. كما أن تحليل مؤلفات أبي سليمان الثلاثة وغيرها يبيّن أنه كان حريصا على مراجعة جهود الإصلاح عبر التاريخ، والنظر في كل الجهود. كما أن هذه الكتب الثلاثة معبرة عن أبعاد متكاملة في مشروع أبي سليمان الإصلاحي، تدور حولها كتبه الأخرى أيضا.
Languagear
PublisherIslamic Research Institiute, International Islamic University, Islamabad
Subjectأبو سليمان
أزمة
العقل
التربية والوجدان
الرؤية الحضارية
المسلم
Titleمن أزمة العقل المسلم إلى أزمة التربية والوجدان والرؤية الحضارية: قراءة في مشروع الإصلاح لدى عبد الحميد أبو سليمان
Alternative TitleFrom the Crisis of the Muslim Mind to the Crisis of Education, Sentiment, and Civilizational Vision:An analysis of the intellectual dimensions of Abu Suleiman’s reform
TypeArticle
Issue Number4
Volume Number58
Alternative AbstractThis study focuses on Abdul Hamid Abi Suleiman's reform initiative, aiming to offer an interpretation of the project and assess its intellectual, methodological, educational, and cognitive aspects. To accomplish its objective, the research adopts a content analysis approach, concentrating on Abi Suleiman's primary works, namely, "The Crisis of the Muslim Mind," "The Issue of Methodology in Islamic Thought," and "The Crisis of Education and Conscience," along with other pertinent literature. The findings highlight that Abi Suleiman's writings illuminate diverse dimensions of the crisis faced by the Muslim Ummah, including methodological and intellectual challenges, emotional and educational aspects, as well as theoretical and philosophical considerations. In his reform endeavour, he successfully amalgamated theoretical concepts with practical applications, incorporating field activities and concrete work. The examination of the three aforementioned books underscores Abi Suleiman's commitment to reviewing historical reform efforts comprehensively. Furthermore, these texts reveal interconnected dimensions within Abi Suleiman's reform initiative, serving as focal points around which his other literary works orbit.
ESSN2710-5334
AuthorBenlahcene, Badrane
SubjectAbu Suleiman
Crisis
Mind
Education and Conscience
Civilizational Vision
Muslim Ummah
dc.accessType Abstract Only


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record