حديث الوضوء عند الغضب
Author | الأنيس, عبد السميع |
Available date | 2017-10-08T10:51:19Z |
Publication Date | 2017 |
Publication Name | مجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلامية |
Citation | 371 - 410 مجلة كلية الشريعة و الدراسات الإسلامية، 2017 ، المجلد 35 ، العدد الأول ، الصفحات |
ISSN | 5545-2305 |
Abstract | حديث الوضوء عند الغضب لا ينزل عن درجة الحسن. بينما انفرد ابن حبان بقوله فيه: كأنه معمول، أي: موضوع. وتابعه في تضعيف الحديث بعض المعاصرين. وسبب ذلك اختلافهم في أحد رواته: أبي وائل القاص الصنعاني. والراجح: أنه هو عبد الله بن بحير بن ريسان، وهو راو واحد وليس اثنين، وقد انفرد ابن حبان بالتفريق والتضعيف، بينما وثقه عشرة من أئمة علماء الجرح والتعديل. ومن مؤيدات قبول حديثه: أنَّ له شواهد لفظية ومعنوية. وأنَّ المحدثين قد تلقوا أحاديثه بالقبول، وتعاملوا معها معاملة واحدة، وأن الفقهاء استدلوا به على سنية الوضوء عند الغضب. وأنَّ الدراسات الطبية الحديثة تؤيد معناه. |
Language | ar |
Publisher | جامعة قطر |
Subject | الضوء الغضب أبو وائل القاص الصنعاني عبدالله بن بحر بن ريسان Ablution Abu Wail Al-Qass Al-Sana’ani Abdullah bin Bahr bin Risan |
Alternative Title | The Prophetic Tradition on Wudu' (Ablution) at Anger: A Tradition study |
Type | Article |
Pagination | 371 - 410 |
Issue Number | 1 |
Volume Number | 35 |
Alternative Abstract | The Prophetic hadith on ablution as getting angry cannot be categorized below ‘hasan’ or good. However, Ibn Hibban alone stated that “It seems as if it were fabricated.” Some contemporary scholars have claimed that this hadith is weak because of their different views regarding one of the narrators of this hadith: Abu Wail Al-Qass al-Sanaani. However, the preferred opinion is that the narrator was Abdullah bin Bahr bin Risan, who is one narrator rather than two. Ibn Hibban differentiated between being weak and fabricated. However, ten hadith scholars strengthened this hadith. Among the evidence for accepting Ibn Hibban’s narration is that he provided verbal and semantic evidence. Furthermore, hadith scholars accepted his narrations and treated them in one manner. Jurists used this hadith as evidence to allow wudu’ when angry. Finally, recent medical studies support the meaning of this hadith. |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2017 - Volume 35 - Issue 1 [10 items ]