Show simple item record

Authorتيرنر, مارك
Authorعامر, إبراهيم
Available date2017-10-24T06:10:12Z
Publication Date2017-05
Publication NameANSAQ Magazine مجلة أنساق
Citationعامر, إبراهيم، الدراسة الإدراكية للفن واللغة والأدب، مجلة أنساق- كلية الآداب والعلوم، 2017، المجلد 1، العدد 1، جامعة قطر، ص: 291-302.
ISSN2520-713X
URIhttp://www.qu.edu.qa/conference/ansaq/magazine
URIhttp://hdl.handle.net/10576/5712
Abstractإن التحول الإدراكي في العلوم الإنسانية هو أحد النواحي الأكثر عمومية في الدراسات الإنسانية المعاصرة؛ لأنها تتفاعل مع العلوم العصبية الإدراكية، وقد تبدو غير مألوفة لدارسي العلوم الإنسانية، بالرغم من أنها تشتق الكثير من محتواها وقضاياها البحثية المركزية والكثير من وسائلها من تقاليد العلوم الإنسانية منذ نشأة البلاغة القديمة. وتستهدف العلوم الإنسانية في جمعها بين القديم والجديد والربط بينهما الربط بين العلوم الإنسانية والعلوم الطبيعية، وكذلك الربط بين العلوم الشعرية والعلوم العصبية الإدراكية. والعلوم الإنسانية لا تستهدف خلق هجين أكاديمي، بل إيجاد نموذج عملي ومستدام وواضح ومتماسك فكريًا للإجابة عن الأسئلة الأساسية والمتكررة حول الوسائل الإدراكية للفن واللغة والأدب.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectاللغة العربية
الأدب العربي -- تاريخ و نقد.
اللغة العربية -- البلاغة
الفن
Titleالدراسة الإدراكية للفن واللغة والأدب
Alternative TitleThe Cognitive Study of Art, Language, and Literature
TypeArticle
Pagination291-302
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThe cognitive turn in the humanities is an aspect of a more general cognitive turn taking place in the contemporary study of human beings. Because it interacts with cognitive neuroscience, it can seem unfamiliar to students of the humanities, but in fact it draws much of its content, many of its central research questions, and many of its methods from traditions of the humanities as old as classical rhetoric. Its purpose in combining old and new, the humanities and the sciences, poetics and cognitive neurobiology is not to create an academic hybrid but instead to invent a practical, sustainable, intelligible, intellectually coherent paradigm for answering basic and recurring questions about the cognitive instruments of art, language, and literature.
ESSN2520-7148
AuthorTurner, Mark
AuthorAmer, Ibrahim
SubjectThe cognitive turn
cognitive neuroscience
Art
Language
Literature
Arabic language
Arabic literature -- History and criticism
Arabic language -- Rhetoric
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record