الدراسة الإدراكية للفن واللغة والأدب
Author | تيرنر, مارك |
Author | عامر, إبراهيم |
Available date | 2017-10-24T06:10:12Z |
Publication Date | 2017-05 |
Publication Name | ANSAQ Magazine مجلة أنساق |
Citation | عامر, إبراهيم، الدراسة الإدراكية للفن واللغة والأدب، مجلة أنساق- كلية الآداب والعلوم، 2017، المجلد 1، العدد 1، جامعة قطر، ص: 291-302. |
ISSN | 2520-713X |
Abstract | إن التحول الإدراكي في العلوم الإنسانية هو أحد النواحي الأكثر عمومية في الدراسات الإنسانية المعاصرة؛ لأنها تتفاعل مع العلوم العصبية الإدراكية، وقد تبدو غير مألوفة لدارسي العلوم الإنسانية، بالرغم من أنها تشتق الكثير من محتواها وقضاياها البحثية المركزية والكثير من وسائلها من تقاليد العلوم الإنسانية منذ نشأة البلاغة القديمة. وتستهدف العلوم الإنسانية في جمعها بين القديم والجديد والربط بينهما الربط بين العلوم الإنسانية والعلوم الطبيعية، وكذلك الربط بين العلوم الشعرية والعلوم العصبية الإدراكية. والعلوم الإنسانية لا تستهدف خلق هجين أكاديمي، بل إيجاد نموذج عملي ومستدام وواضح ومتماسك فكريًا للإجابة عن الأسئلة الأساسية والمتكررة حول الوسائل الإدراكية للفن واللغة والأدب. |
Language | ar |
Publisher | دار نشر جامعة قطر |
Subject | اللغة العربية الأدب العربي -- تاريخ و نقد. اللغة العربية -- البلاغة الفن |
Alternative Title | The Cognitive Study of Art, Language, and Literature |
Type | Article |
Pagination | 291-302 |
Issue Number | 1 |
Volume Number | 1 |
Alternative Abstract | The cognitive turn in the humanities is an aspect of a more general cognitive turn taking place in the contemporary study of human beings. Because it interacts with cognitive neuroscience, it can seem unfamiliar to students of the humanities, but in fact it draws much of its content, many of its central research questions, and many of its methods from traditions of the humanities as old as classical rhetoric. Its purpose in combining old and new, the humanities and the sciences, poetics and cognitive neurobiology is not to create an academic hybrid but instead to invent a practical, sustainable, intelligible, intellectually coherent paradigm for answering basic and recurring questions about the cognitive instruments of art, language, and literature. |
ESSN | 2520-7148 |
Author | Turner, Mark |
Author | Amer, Ibrahim |
Subject | The cognitive turn cognitive neuroscience Art Language Literature Arabic language Arabic literature -- History and criticism Arabic language -- Rhetoric |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
2017 - Volume 1 - Issue 1 [15 items ]