Show simple item record

Authorاللواتي, إحسان بن صادق
Available date2017-10-24T11:03:24Z
Publication Date2017-05
Publication NameANSAQ Magazine مجلة أنساق
Citationالانبعاث في شعر خليل حاوي: قراءة في ديوانيه الأوّلين: "نهر الرماد" و "الناي والريح"، مجلة أنساق، كلية الآداب و العلوم، 2017، المجلد 1 ، العدد 1، جامعة قطر، ص: 33-52
ISSN2520-713X
URIhttp://www.qu.edu.qa/conference/ansaq/magazine
URIhttp://hdl.handle.net/10576/5715
Abstractتسعى هذه الدراسة إلى مقاربة الديوانين الأول (نهر الرماد) والثاني (الناي والريح) للشاعر اللبناني المعروف خليل حاوي (1919 أو 1925 – 1982م) من طريق التركيز على موضوعة معيّنة انماز بها شعره وعُرف بها، مثلما عُرفت أبعاد كثيرة منها به. هذه الموضوعة هي "الانبعاث". لقد عُرف حاوي بإيمانه العميق بقدرة الأمة العربية على النهوض من نومتها والقيام لأداء مسؤولياتها الحضارية الكبيرة المتعلقة بها، لا سيما في مجال الوحدة العربية التي لم تكن تتلخص، في نظره، في الوحدة السياسية وحدها. إنّ هذا الإيمان اتسم بسمتين مهمتين: الأولى: بروزه في شعره وانعكاسه على إبداعه في صور فنية بديعة وأساليب تعبيرية مميزة، جعلت لهذا الشعر مكانة متميزة في الشعر الحضاري العربي الطليعي الحديث. والسمة الأخرى: عدم كونه إيمانًا ثابتًا مستقرًا عند الشاعر، فقد ظهر واشتد عوده في ديوانيه الأول والثاني، لكنه انهار بدءًا من ديوانه الثالث (بيادر الجوع) بعد انهيار الوحدة بين مصر وسورية عام 1961م. وقد دعت هاتان السمتان الدراسة الحالية إلى الاقتصار على ديوانيه الأوّلين، حيث الظهور المميز للموضوعة المتناولة، ودعتها، كذلك، إلى محاولة تتبّع الصور والأساليب الفنية التي اعتمدها الشاعر؛ بهدف الوصول إلى الرؤى الحضارية التي تضمنها شعره، وطبيعة الصياغة الجمالية التي منحت هذا الشعر قيمته الأدبية.
Languagear
Publisherكلية الآداب والعلوم - جامعة قطر College of Art and Science - Qatar University
Subjectالانبعاث
Subjectالموت
Subjectالحضاري
Subjectالواقع العربي
Subjectالشرق
Subjectالماضي
Subjectالحاضر
Subjectالأساطير
Subjectالرموز
Subjectالشعر العربي -- تاريخ و نقد.
Subjectالموت في الأدب العربي
Subject- حاوي، خليل، 1925
Titleالانبعاث في شعر خليل حاوي: قراءة في ديوانيه الأوّلين: "نهر الرماد" و "الناي والريح"
Alternative TitleEmission in Khalil Hawey 's Poetry (A study of "Naher al-Rimad" and "Al-Nayee wa Al-Reeh")
TypeArticle
Pagination33 - 52
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThis study attempts to focus closely on (Naher Al-Rimad) and the other (Al-Nayee wa Al-Reeh) of the distinguished poet KHALIL Haweey (1919 or 1925 - 1982), by throwing light objectively on the principles which his poetry became known of and he became affiliated to. Al-Haweey was known for his profound belief in the capabilities of the Arabs to rise up from their long coma to concentrate on their vast commitments and responsibilities notably in the scope of the Arab unity not only politically but in all areas. This phenomenon and/or reality was considerably visible in two stages. Firstly, in his pottery in which he beautifully illustrated his views on the pan-Arab unity. This trend procured him a distinctive position in the modern Arabic pottery. Secondly, his belief (in the pan-Arab unity) was not constant and stabilized and was subject to a down turn at first instance. His position was quite stable and remained steadfast in his first and second pottery but it took a round turn and stumbled at the beginning of his third pottery (Bayader Al-Jooe) which he published soon after the collapse of the unity between Egypt and Syria in 1961. These two versions in the position of the poet made the study to focus upon the first and second poems which were, nonetheless, beautifully and objectively versed. Key Words: Emission- Death- Civilization- East- Myth- Fairytales- Past- Future.
ESSN2520-7148
AuthorAllawati, Ehsan Sadiq
SubjectEmission
SubjectDeath
SubjectCivilization
SubjectEast
SubjectMyth
SubjectFairytales
SubjectPast
SubjectFuture
SubjectArabic poetry -- History and criticism.
SubjectDeath in Arabic literature
SubjectHawi, Khalil, 1925-


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record