Show simple item record

Authorالسيد، حسن عبدالرحيم
Available date2017-11-05T07:21:32Z
Publication Date2017-07
Publication NameInternational Review of Law
Identifierhttp://dx.doi.org/10.5339/irl.2017.23
Citationحسن عبد الرحيم السيد. (2017). قانون العدالة ضد رعاة الإرهاب (جاستا) International Review of Law: Vol. 2017 3, 23.
ISSN2223-859X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/5728
Abstractأثار قانون العدالة ضد رعاة الإرهاب )جاستا(، كثيرًا من الاهتمام لدى الإعلامين الغربي والعربي، صاحبه كثيرٌ من القلق لدى الدول التي قد يوجَّه هذا القانون ضدها. ويرجع ذلك إلى أن القانون يخل بأهم مبادئ القانون الدولي العام الراسخة والمستقرة، لا سيما تلك المتعلقة بسيادة الدول وحصانتها، حيث يمكن بمقتضى قانون »جاستا« مقاضاتها أمام محاكم الولايات المتحدة الأمريكية بجريرة المساهمة عن عمد أو إهمال في تقديم دعم أو موارد، سواء بشكل مباشر أو غير مباشر، إلى أشخاص أو منظمات تشكل خطرًا داهمًا، أو ارتكبت أعمالًا إرهابية تهدد سلامة مواطني الولايات المتحدة الأمريكية أو أمنها القومي أو سياستها الخارجية أو اقتصادها. قانون» جاستا«، الذي وافق البرلمان على مشروعه، ووجَّه رئيس الولايات المتحدة الأمريكية ضده حق الاعتراض (Veto)، وتمكَّن البرلمان من تجاوز اعتراضه وإقرار مشروع القانون ثانية فصدر، هو موضوع هذه الورقة التي تتناول: مراحل إعداده، وأهم الأسباب التي جعلت رئيس الولايات المتحدة الأمريكية يستخدم حق الاعتراض ضده، وأسباب تمكُّن البرلمان من التغلُّب على اعتراض الرئيس، وأهم ما يثير القلق والتساؤلات بشأن هذا القانون
Languagear
PublisherHamad bin Khalifa University Press (HBKU Press)
Subjectالإرهاب
Subjectالعدالة
Subject11 سبتمبر
Subjectالاعتراض الرئاسي
Subjectالكونغرس
Subjectالاستثمار
Subjectمجلس الشيوخ
Subjectمجلس النواب
Subjectمشروع فانون
Subjectفيتو
Subjectضحايا
Titleقانون العدالة ضد رعاة الإرهاب (جاستا)
TypeArticle
Pagination1-6
Issue Number3
Volume Number2017
Alternative AbstractThe Justice Against Sponsors of Terrorism Act (JASTA) has raised a lot of interest in the Western and Arab media, which is of great concern to the countries that may be accused under the law. This is because the law violates the most important, established, and stable principles of public international law, especially those relating to the sovereignty and immunity of states. Under the law, states can be prosecuted in the courts of the United States of America for alleged deliberate or negligent support of persons or organizations that commit terrorist acts that threaten the safety and national security of the citizens of the United States of America. JASTA was approved by both houses of the U.S. Congress, but the President of the United States of America vetoed the law. The U.S. Congress overrode the objection of the President, allowing the Act to become law. This paper deals with the stages of the preparation of this law and the most important reasons that made the President of the United States use the right of veto against it, the reasons the U.S. Congress overrode the President’s objection, and the most important concerns and questions about this law.
AuthorAl-Sayed, HA.
Subjectsovereignty
Subjectveto
SubjectJASTA
SubjectAct
Subjectsponsor
Subjectterrorism
Subjectdownload


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record