Show simple item record

Authorسعيد, عبد المجيد
Available date2025-03-13T07:17:21Z
Publication Date2024-12-25
Publication Nameمجلة تجسير لدراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية البينية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2024.0191
Citationيونغ، مايكل. "ما الغاية من وجود المدارس؟"، ترجمة عبد المجيد سعيد، مجلة تجسير لدراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية البينية، المجلد السادس، العدد 2 (2024)، 191-204.
ISSN2664-7869
URIhttp://hdl.handle.net/10576/63606
Abstractتتناول هذه المقالة سؤال: "ما الغاية من وجود المدارس؟" وتُحاج عن أن كل جيل ملزم بالإجابة عنه بنفسه؛ وتُبيِّن أن للمدارس في المجتمعات الحديثة مهمةً متميزةً، وهي تمكين النشء من المفاهيم التي تجعلهم قادرين على تجاوز حدود تجربتهم بطرق ربما لا تكون متاحة لهم في أسرهم ومجتمعاتهم؛ وتقدم أيضًا منظورًا بديلًا للسياسات التعليمية التي ترى المدارس، في المقام الأول، أدوات للسياسات الاقتصادية؛ كما أنها تُشكك في متن كثير من العلوم الاجتماعية التي تحصر دور المدارس في إعادة الإنتاج الثقافي والاجتماعي.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالمدارس
التربية
المنهاج
المعرفة
Titleما الغاية من وجود المدارس؟*
Alternative TitleWhat are schools for?
TypeArticle
Pagination191-204
Issue Number2
Volume Number6
Alternative AbstractThis paper addresses the question "what are schools for? " and argues that each generation has to answer this question for itself. It makes the case that schools have a distinct role in modern societies to provide access to concepts which enable young people to move beyond their experience in ways that would not be open to them in their families and communities. It presents an alternative perspective to educational policies which see schools primarily as instruments of economic policy and challenges much social science which focuses exclusively on the role of schools in cultural and social reproduction.
ESSN2664-7877
AuthorSaid, Abdelmajid
SubjectSchools
Education
Curriculum
Knowledge
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record