مقاصد السور عند المهايمي دراسة مقارنة مع البقاعي
Advisor | حللي, عبد الرحمن |
Author | صباهي, هبة مجد الدين |
Available date | 2025-07-15T08:32:55Z |
Publication Date | 2025-06 |
Abstract | اهتم العلماء بالمقاصد القرآنية، كعنايتهم بمقاصد الشريعة واجتهدوا في بيانهما؛ نظرًا لكونها غير منصوص عليها بالكلية، ومن بينهم المهايمي المعاصر للبقاعي في تفسيره: (تبصير الرحمن وتيسير المنان ببعض ما يشير إلى إعجاز القرآن الذي تناول المقاصد، والهدف الرئيس للبحث بيان جهد المهايمي في إبراز مقاصد سور القرآن، ومقارنته مع البقاعي. واعتمد البحث المنهج الوصفي والتحليلي والاستقرائي ، بالإضافية للمنهج المقارن. فتضمن البحث فصلا تمهيديًا للتعريف بمفهوم المقاصد قبل المهايمي والبقاعي، وتعريفا بالمهايمي وتفسيره وتعريفا بالبقاعي، وثلاثة فصول رئيسة ابتدأت بمقاصد السور المكية، ثم مقاصد السور المدنية، وختمت بمنهج المهايمي في تسمية المقاصد. وأبرز ما توصلت إليه تنوع تعبيرات المهايمي المتناولة للمقاصد، وتفريقه العملي دون النظري بين مقاصد المكي والمدني، وتوظيفه العناصر (اسم السورة تفسير البسملة، مطلع السورة، تعيين مقصد أو مقاصد في تشكيل رؤيته الكلية للمقاصد القرآنية، فكان مفتاحمقاصد السور تفسير البسملة، ومفتاح مقاصد القرآن مبنيًا على مقصد السورة وارتباطه باسم السورة. فالمهايمي تناول المقاصد القرآنية بينما البقاعي اكتفى بمقاصد السور، مع كونهما منطلقين من اسم السورة. وقد انتهت الرسالة إلى أن المهايمي يرتب المقاصد وفق مستويات منتظمة تشكل صورة كلية متكاملة بتوضيح صيغة المبدأ، وتنصيص على القانون الإلهي، وإجمال لقانون أمة محمد صلى الله عليه وسلم، وتفصيل لاستعدادات أمة النبي، وتقرير لواجب أمة محمد صلى الله عليه وسلم تجاه الوحي، مع العناية في مستوى تفصيل الاستعداد بثلاث جهات هي : المخاطب، والخطاب، والمخاطبون، متناولا بيان صفتها وفعلها والواجب تجاهها. أما البقاعي فقد تميز بسعة اطلاعه على الحديث وتوظيف فضائل السور في استنباط المقاصد ومراعاة أواخر السورة السابقة، واعتبار المكي والمدني في تعيين مقصد السورة. فأضفى تنوع منهجيهما وانضباطهما بقواعد التأويل على المقاصد غنى وتنوعا، كما أضاء على جوانب مهمة ينبغي مراعاتها في الدرس المقاصدي، والإفادة منها تأصيلا وتفعيلا. |
Language | ar |
Subject | المقاصد القرآنية المهايمي وتفسيره البقاعي ومقاصد السور التفسير المقاصدي المنهج المقارن في التفسير |
Alternative Title | "The Purposes of Surahs According to Al-Mahāʾimī: A Comparative Study with Al-Biqāʿī" |
Type | Master Thesis |
Alternative Abstract | Muslim scholars have shown a profound interest in exploring the maqāṣid (objectives) of the Qur’an, just as they have in articulating the maqāṣid of Islamic law. Recognizing that such objectives are not explicitly codified in their entirety, scholars endeavored to uncover and elucidate them through interpretive effort (ijtihād). Among these scholars is al-Mahāʾimī, a contemporary of al-Biqāʿī, whose exegesis titled Tabṣīr al-Raḥmān waTaysīr al-Mannān bimā Yushīr ilā Iʿjāz al-Qurʾān engages directly with the thematic purposes (maqāṣid) of Qur’anic surahs. This study aims to examine al-Mahāʾimī’s contribution in articulating these purposes and to compare his approach with that of al-Biqāʿī. The research adopts a multidisciplinary methodology incorporating descriptive, analytical, inductive, and comparative approaches. It opens with a preliminary chapter that contextualizes the concept of maqāṣid prior to the contributions of al-Mahāʾimī and al-Biqāʿī. The study then introduces each exegete and their tafsīr works respectively. The core analysis is structured into three main chapters: the first explores the objectives of Makkan surahs; the second addresses those of the Madinan surahs; and the third investigates al-Mahāʾimī’s systematic method in naming and defining the maqāṣid. The study’s key findings highlight the diversity of terminological expressions employed by al-Mahāʾimī when discussing surah-specific objectives, as well as his applied—not merely theoretical—distinction between Makkan and Madinan chapters. His exegetical approach integrates multiple elements—such as the surah title, interpretation of the basmala, the opening verse(s), and explicit statements of intent—in forming a cohesive conceptual vision of the Qur’an’s overarching purposes. Notably, the basmala serves in his framework as a hermeneutical gateway to the surah’s objective, while the surah title informs the surah’s theological orientation and its relation to the Qur’an's holistic message. While both al-Mahāʾimī and al-Biqāʿī begin their analysis from the surah title, their trajectories diverge: al-Mahāʾimī engages with the comprehensive theology of the Qur’an through its surahs, whereas alBiqāʿī confines his focus to the internal objectives of each chapter. AlMahāʾimī structures the maqāṣid hierarchically across multiple layers: articulating a foundational principle, referencing divine law, presenting a general outline of the law applicable to the Prophet’s community, elaborating on the ummah’s preparedness, and identifying its duty toward revelation. He further refines this analysis by examining the dimensions of preparedness across three axes—the speaker (al-mukhāṭib), the speech (alkhiṭāb), and the audience (al-mukhāṭabūn)—each analyzed in terms of its qualities, actions, and corresponding obligations. By contrast, al-Biqāʿī distinguishes himself through his extensive knowledge of ḥadīth, which he integrates into his identification of surah objectives by leveraging traditions regarding the virtues of surahs, considering the conclusion of preceding chapters, and taking into account the Makkan or Madinan context. The distinct yet disciplined methodologies of both exegetes offer richness and plurality to the study of Qur’anic maqāṣid. Their contributions illuminate essential dimensions that ought to be taken into account in the theoretical development and practical application of the maqāṣid-based tafsīr framework |
Department | التفسير وعلوم القرآن |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
التفسير وعلوم القرآن [81 items ]