درس الباقلاني لليهودية: من الإلهيات إلى النبوات
المؤلف | بن لحسن, بدران |
المؤلف | زين, إبراهيم محمد |
تاريخ الإتاحة | 2025-09-04T05:16:27Z |
تاريخ النشر | 2025 |
اسم المنشور | التجديد |
الاقتباس | بدران بن لحسن, & إبراهيم محمد زين. (2025). درس الباقلاني لليهودية: من الإلهيات إلى النبوات: (Al-Baqillani’s Study of Judaism: From Divinity to Prophethood). At-Tajdid - Intellectual Refereed Journal, 29(58), 47–75. Retrieved from https://journals.iium.edu.my/at-tajdid/index.php/tajdid/article/view/1152 |
الرقم المعياري الدولي للكتاب | 1823-1926 |
الملخص | عَني هذا البحث بدراسة الباقلاني لليهودية من خلال كتابه التمهيد، وتم التركيز فيه على موضوعين هما: إثبات نبوة محمد صلى الله عليه وسلم، ومسألة نسخ الشرائع عند اليهود. انطلق الباقلاني في إثبات النبوة بمناقشة منكريها من البراهمة وغيرهم، ثم اتجه إلى إثبات نبوة محمد صلى الله عليه وسلم عبر المعجزات، والتي قسمها إلى نوعين: القرآن الكريم، والمعجزات الحسية، ورأى أن القرآن يُثبت النبوة الخاتمة بطريقتين: الإعجاز البياني وتحدي العرب بالإتيان بمثله، وإخباره عن الغيب. كما وضح أن نقل القرآن متواتر لا يمكن إنكاره، ومن ثم فإن ثبوت صلته بمحمد صلى الله عليه وسلم يقع عن طريق الاضطرار، بينما المعجزات الحسية التي صدرت عنه تثبت بالنظر والاستدلال. ثم انتقل الباقلاني إلى مناقشة موقف اليهود من نسخ الشرائع، حيث استعرض آراء الفرق اليهودية المختلفة، مثل الشمعنية، العنانية، السامرية، والعيسوية، وبيَّن اختلافاتهم حول قبول النبوات، وإمكانية النسخ. وردَّ على دعوى اليهود القائلة بأن شريعة موسى غير قابلة للنسخ، مفنِّدًا حججهم من الناحيتين النقلية والعقلية، فهو يشكك في صحة النصوص التوراتية التي يستدلون بها، ويرى أن التواتر الذي يدّعونه غير صحيح. كما يرد على اعتراضهم العقلي بأن النسخ لا يعني البداء، بل يتعلق بتغير الأحكام تبعًا للزمان والمكان. أبرز البحث تأثر الفكر اليهودي بعلم الكلام الإسلامي، حيث أدى هذا التأثير إلى ظهور فرق يهودية جديدة تبنت بعض المفاهيم الكلامية الإسلامية في قضايا مثل النسخ، التواتر، والعقل والنقل. في الختام، أبرز البحث أهمية تحليل مناهج المتكلمين المسلمين في دراسة الأديان الأخرى، كما أوضح دور الباقلاني في تأصيل مباحث النسخ، وإثبات نبوة محمد صلى الله عليه وسلم في سياق الجدل الإسلامي-اليهودي. |
اللغة | ar |
الناشر | الجامعة الإسلامية العالمية بماليزيا |
الموضوع | الباقلاني اليهودية الإلهيات النبوات النسخ الفرق اليهودية |
العنوان البديل | Al-Baqillani’s Study of Judaism: From Divinity to Prophethood |
النوع | Article |
الصفحات | 47-75 |
رقم العدد | 58 |
رقم المجلد | 29 |
الملخص البديل | This research focuses on Al-Baqillani’s study of Judaism through his book Al-Tamhīd, concentrating on two main topics: the proof of Prophet Muhammad’s prophethood and the issue of the abrogation of religious laws within Judaism. Al-Baqillani begins his argument for prophethood by addressing its deniers, such as the Brahmins and others. He then moves on to establish the prophethood of Muhammad ﷺ through miracles, which he categorizes into two types: the Qur’an and tangible miracles. He argues that the Qur’an confirms the finality of prophethood in two ways: its linguistic inimitability and its challenge to the Arabs to produce a similar text, as well as its foretelling of future events. He also asserts that the Qur’an was transmitted through a continuous chain (tawātur), making its authenticity undeniable. Consequently, its connection to Muhammad (PBUH) is established by necessity, whereas the tangible miracles he performed are proven through rational inquiry and evidence. Al-Baqillani then discusses the Jewish position on the abrogation of religious laws, examining the views of various Jewish sects, such as the Shammaites, Ananites, Samaritans, and Isawites, highlighting their differing opinions on the acceptance of prophethood and the possibility of abrogation. He refutes the Jewish claim that the Mosaic Law cannot be abrogated, dismantling their arguments from both textual and rational perspectives. He questions the authenticity of the Torah’s textual evidence and argues that the tawātur (mass transmission) they claim is unreliable. Moreover, he counters their rational objection by asserting that abrogation does not imply divine revision (badāʾ), but rather the adaptation of rulings according to time and place. The research also highlights the influence of Islamic kalām (theology) on Jewish thought. This influence led to the emergence of new Jewish sects that adopted certain Islamic theological concepts in matters such as abrogation, tawātur, and the relationship between reason and revelation. In conclusion, the research underscores the importance of analyzing the methodologies of Muslim theologians in the study of other religions. It also illustrates Al-Baqillani’s role in solidifying discussions on abrogation and the proof of Muhammad’s prophethood within the context of Islamic-Jewish theological debate. |
ESSN | 2600-9609 |
الموضوع | Al-Baqillani Judaism divinity prophethood abrogation Jewish sects |
الملفات في هذه التسجيلة
هذه التسجيلة تظهر في المجموعات التالية
-
أبحاث مركز ابن خلدون للعلوم الانسانية والاجتماعية [260 items ]