Show simple item record

Authorفيدوح, عبد القادر
Available date2018-07-24T10:39:44Z
Publication Date2018-02
Publication NameANSAQ Magazine مجلة أنساقen_US
Citationعبد القادر، فيدوح . تمثلات الكولونيالية الجديدة في رواية (2084 حكاية العربي الأخير)، مجلة أنساق، كلية الآداب والعلوم، 2018، المجلد 2، العدد 1، جامعة قطر، ص: 51 - 68
ISSN2520-713X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/6824
URIhttp://www.qu.edu.qa/conference/ansaq/magazine
Abstractتدور فكرة رواية [2084 حكاية العربي الأخير] حول مآل العرب الذي كان سببه الانحدار إلى الانحلال في ظل الأزمات والصراعات الدولية، بخاصة تلك التي تجري بين القوى العظمى والأنظمة العربية الشمولية، أي بين إرادة السلطة ورغبة الاستسلام، والطاعة، وقد مثل الطرف الثاني الشخصية الرئيسة في الرواية [آدم] التي أريد لها أن تكون عالما فيزيائيا نوويا، ومشْرفا على مشروع "صنع قنبلة نوويَّة مصغَّرة"، يسهل وضعها في الزمان والمكان المحددين، وهي فكرة مستوحاة من الخيال، تحاكي مجريات أحداث العالم العربي اليوم. وقد اختار الكاتب قلعة [آرابيا]، في إشارة إلى الدول العربية، في حين اختار مسمى [أميروبا] وهي كلمة مركبة من أميركا وأوروبا. لقد كان للحرروب العبثية بين العرب والغرب، أو فيما بين العرب أنفسهم، الأثر البالغ في تفتيت العرب وتشتيتهم إلى شظايا. ولم يعد لهم أي دور في بناء حضارة الألفية الثالثة، بفعل التمزقات الطائفية والعرقية، حتى بات أفضل العربي يوصم بـ : "العربي الجيد هو العربي الميت". وتطرح الرواية أسئلة أنطولوجية في ظل الأزمات الوجودية، بعد صناعة الإرهاب، وتحديد العدو؛ لتحقيق الهدف على الطريقة الميكيافيلية Niccolò Machiavelli بوصفها نظرية تعكس "الغاية تبرر الوسيلة"؛ أي استخدام العنف من أجل إثبات القوة للسيطرة على الشعوب، وهو ما تتبناه دول [أميروبا] بحسب تعبير الرواية في استراتيجياتها السياسية، التي لم تجد غير شخصية [آدم] المُدَرَّب على إنجاز فعل الموت بسباق محموم، ويقوم بالحرب في [أرابيا] بالوكالة في صورة خيالية لها من القرائن الدالة ما تعكس الواقع.
Languagear
Publisherكلية الآداب والعلوم - جامعة قطر College of Art and Science - Qatar University
Subjectالعربي
Subjectالأخير
Subjectالواقع
Subjectالسرد
Subjectآدم
Subjectليتل بروز
Subjectأربيا
Subjectأميروبا
Subjectالرواية العربية -- تاريخ و نقد
Subjectالسرد (بلاغة) -- تاريخ و نقد
Titleتمثلات الكولونيالية الجديدة : في رواية حكاية العربي الأخير
Alternative TitleThe representations of new colonialism : In the novel of The Last Arab
TypeArticle
Pagination51-68
Issue Number1
Volume Number2
Alternative AbstractThe novel [2084 The Last Arab] revolves around the fate of the Arabs, which was caused by the decline to decay in light of international crises and conflicts, especially those that are taking place between the great powers and the totalitarian Arab regimes, i.e. between the will of the authority and the desire to surrender and obedience. In the novel, Adam, created by the West, was a nuclear physicist, overseeing the project of "making a mini-nuclear bomb", easy to place in a specific time and place. This is an idea inspired by imagination, simulating the events of the Arab world today. The writer chose to name the castle [Arabia], in reference to the Arab countries, while he chose the name [Ameropa], a word compound from America and Europe. The Arab-Western futile wars, or among the Arabs themselves, have had a profound effect on the fragmentation of Arabs, which have no role in building the civilization of the third millennium due to sectarian and ethnic ruptures. Even the best Arab was described as "the good Arab is the dead Arab." The novel raises Ontology questions in the context of existential crises, after creating terrorism, and the identification of the enemy; to achieve the goal on the Machiavelli method; whose theory of "the end justifies the means", meaning the use of violence to prove the power to control people. This is adopted by Ameropa countries in their political strategies, according to the novel, who found in [Adam] the right person to accomplish the act of death in a frantic race, and the war in Arabia acting in a fictional form of evidence that reflects the reality.
ESSN2520-7148
AuthorFidouh, Abdelkader
SubjectArab
Subjectlast
Subjectreality
Subjectnarrative
SubjectAdam
SubjectLittle Broz
SubjectArabia
SubjectAmeropa
SubjectArabic fiction -- History and criticism
SubjectNarration (Rhetoric) -- History and criticism


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record