Show simple item record

AuthorBououden, Rami
AuthorKohil, Saida
Available date2025-11-06T08:09:46Z
Publication Date2025
Publication NameANSAQ Magazine مجلة أنساق
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/Ansaq.2025.0223
Citationبوودن، رامي وكحيل، سعيدة. "الطفرة الرقمية وتأهيل المترجم والترجمان بالجزائر: تحديات وحلول". مجلة أنساق، المجلد التاسع، العدد الأول، 2025.
ISSN2520-713X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/68403
AbstractThe Fourth Industrial Revolution has remarkably transformed the translation and interpreting education field. It has introduced newer and more advanced technologies that have affected translator and interpreter training strategies, bringing in more innovative technological tools, artificial intelligence, and digital learning platforms. This research paper investigates the integration of translation and interpreting technologies in academic training at the High Arab Institute of Translation in Algiers. It uses a mixed-methods approach, combining quantitative data from a questionnaire and qualitative information from verbal reports. The sample consisted of 24 students and alumni from the institute who completed the questionnaire, while the researchers collected verbal reports from other students and teachers as a complementary method. The results indicate that participants are aware of the benefits of technology in their field. However, insufficient practical training, flawed technological infrastructure, and insufficient exposure to advanced tools affected their experiences. As many expressed skepticism towards using Artificial Intelligence (AI) to generate translations, others voiced doubts concerning using technological aids in simultaneous interpreting. These findings underscore a need for curriculum enhancements to align Algerian training programs with industry standards and prepare students for a technology-driven job market. Finally, the study emphasizes the need to find solutions to prepare today's translators and interpreters by equipping them with technological and digital skills, enabling them to manage the vast amount of data and succeed in the ever-evolving digital market.
Languageen
Publisherدار نشر جامعة قطر
SubjectArtificial Intelligence
Technological Tools
Academic Training
Practical Training
Job market
TitleNavigating the Digital Shift: Challenges and Solutions in Translator and Interpreter Training in Algeria
Alternative Titleالطفرة الرقمية وتأهيل المترجم والترجمان بالجزائر: تحديات وحلول
TypeArticle
Pagination165-182
Issue Number1
Volume Number9
Alternative Abstractتتناول الدراسة وصفًا عمليًا لأثر الثورة الصناعية الرابعة ببرامجها الحاسوبية الذكية وتكنولوجياتها في تغيير وسائل العمل الترجمي وعملياته، ومن أهم عناصرها المنهجية بعد التأسيس النظري التوجه إلى التدقيق في عرض استراتيجية تأهيل المترجم وتحسين كفاءاته بمساعدة الأدوات التكنولوجية والذكاء الاصطناعي ومنصات التعليم الرقمي. تسعى البحث إلى استكشاف طبيعة اعتماد التكنولوجيات الحديثة في إطار التكوين الأكاديمي الترجمي التحريري والشفوي بالمعهد العالي العربي للترجمة بالجزائر العاصمة؛ إذْ اعتمدت على منهج البحث المتضافر، وذلك بالجمع بين البيانات الكمية المحصلة من الاستبيان، والنوعية التي جُمعت من خلال تقارير شفوية. وقد شملت العينة 24 فردًا من طلاب المعهد وخريجيه الذين شاركوا في الاستبانة، إضافة إلى التقارير الشفوية التي قدمها طلاب وأستاذة آخرون كأداة متممة. أظهرت النتائج أن أفراد العينة يدركون مزايا التكنولوجيا في ميدانهم، غير أنَّ تحدياتٍ، من قبيل محدودية التكوين التطبيقي وضعف البنية التحتية التكنولوجية وعدم تدربهم على استعمال الأدوات الأكثر تطورًا، قد أثرت على تجربتهم. ففي الوقت الذي عبَّر فيه العديد عن شكوكهم حول استخدام الذكاء الاصطناعي لتوليد الترجمات، أعرب آخرون عن تشكيكهم في فاعلية استخدام الأدوات التكنولوجية في الترجمة الفورية. وتُظهر هذه النتائج أنَّ هنالك حاجة ملحة لتطويع المناهج الدراسية الترجمية بما يتماشى مع المعايير العالمية، والتركيز على تهيئة الطلبة لسوق العمل الذي صارت مناصب العمل فيه مرهونة بإتقان الأدوات التكنولوجية. أخيرًا، تؤكد الدراسة على ضرورة إيجاد حل لتأهيل مترجم وترجمان اليوم من خلال الحرص على تلقينه المهارات التكنولوجية والرقمية ليتحكم في كم المدونات الكبير ويربح رهان السوق في ظل التطورات والتحديثات الرقمية المستمرة.
ESSN2520-7148
Authorبوودن, رامي
Authorكحيل, سعيدة
Subjectالذكاء الاصطناعي
الأدوات التكنولوجية
التكوين الأكاديمي
التكوين التطبيقي
سوق العمل
dc.accessType Open Access


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record