Show simple item record

AuthorKhaleefa, Ibrahim Abd Rabou [ابراهيم عبد ربه خليفة]
Available date2009-11-25T13:09:43Z
Publication Date1995
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1995, Vol. 4, No. 8, Pages 11-35.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8115
Abstractيهدف البحث إلى تحديد المهارات الحركية الأساسية والقدرات الخاصة بالأداء الحركي وترشيح الاختبارات البدنية المناسبة لقياسها، والتوصل إلى بطارية اختبارات لتقويم مستوى المهارات الحركية الأساسية كمعيار للانتقاء بفترة الطفولة المبكرة، وأجرى البحث على عينة عشوائية من بين الأطفال الذكور برياض الأطفال بدولة قطر في عام 92/ 1993 قوامها 90 طفلاً، وتم تحديد المهارات الحركية الأساسية ومنها: المشي، الجري، الوثب، الرمي، الحجل، الدفع، الخطو، ثم رشحت الاختبارات المناسبة لقياس هذه المهارات، واستخدم الباحث ستة عشر اختبارا حركياً لقياس الإنجاز الرقمي للمهارات الحركية لدى الأطفال، واستخدم التحليل العاملي بطريقة المكونات الأساسية لتحليل مصفوفة الارتباط باستخدام التدوير المائل بغرض التوصل إلى البناء العاملي للمهارات الحركية الأساسية للأطفال وتم استخلاص ستة عوامل مائلة كبناء عاملي للمهارات الحركية وتم قبول وتفسير ثلاثة عوامل هي: عامل القوة المميزة بالسرعة لمهارات الرمي والمشي والحجل، وعامل تناسق المهارات الحركية الأساسية، وعامل السرعة الحركية في أداء المهارات الحركية الأساسية، وتوصل البحث إلى مجموعة من الاختبارات الحركية تصلح كمؤشر علمي لانتقاء الأطفال وتوجيههم للممارسة الرياضية المناسبة وهي: رمي الكرة الصغيرة لمسافة، قياس سرعة رد الفعل، المشي 30 متر، الجري في المكان خلال 30 ثانيه، الوثب العمودي من الثبات، ووحدات البطارية المستخلصة يمكن استخدامها في مجال الانتقاء الرياضي لدى الأطفال.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPhysical Education
التربية الرياضية
Titleالقدرات الخاصة بالآداء الحركي لدى الطفل القطري "دراسة عاملية"
Alternative TitleMotor performance special abilities for Qatar children: a factorial study
TypeArticle
Pagination11-35
Issue Number8
Volume Number4
Alternative AbstractThe aim of this research is to determine the main motor skills and special abilities for children, and to elicite the apropriate physical tests for measuring them, and reaching to a test battery for estimating the level of the motor skills as a norm for elicting in the early childhood. The research was administered on a random sample of male children from kindergarten of Qatar State in the school year 1992 - 1993, he research sample consisted of 90 children the main motor skills were determined and they are as follows : walking, running, throwing, hopping, skipping, pushing. The researcher used 16 motor tests for measuring the motor skills among children, Factor analysis was carried out using the principle component for analysing the correlation matrix by using the oblimen Rotation this is the aim of reaching the factorial structure of the main motor skills among children, 6 factor were extracted from the oblimen Rotation. This factors were interepreted and they were as follows: Strength factor which is characterized by speed in walking, throwing, Hopping factor of consistency in the main motor skills, Fastor if speed in achieving the main motor skills, Fastor if speed in achieving the main motor skills. The research reached a group of motor tests which can be a practical indicator for choosing children and guiding them in practising the components of the extracted battery which new contribution in choosing and elicite in sphere, the research ended with recomendation.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record