Show simple item record

AuthorAl Magidi, AlHassan [الحسن محمد المغيدي]
Available date2009-11-25T13:10:00Z
Publication Date1997
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1997, Vol. 6, No. 12, Pages 67-104.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8122
Abstractهدفت الدراسة إلى الكشف عن معوقات الاشراف التربوي كما يراها المشرفون التربويون في محافظة الاحساء التعليمة في ضوء متغيرات الجنس والمؤهل العلمي والخبرة والتفاعل ببنهم. شملت عينة الدراسة على 47 مشرفة و 29 مشرفا. وتم إعداد استبانة شملت خمسة مجالات اقتصادي وأداري وفني واجتماعي وشخصي، بهدف جمع البيانات، بعد أن تم التحقق من صدقها وثباتها، وتم صوغ فرضيات البحث ومن أهمها: عدم وجود فروق بين أراء المشرفين والمشرفات في مجال معوقات الاشراف، الاقتصادي ، والاداري، والفني، والاجتماعي، والشخصي باختلاف الخبرة، والمؤهل العلمي والجنس والتفاعل بينها. كما تمت معالجة البيانات بالأساليب الاحصائية المناسبة ومن أهم نتائجها: تأكيد معظم أفراد العينة وجود معوقات للإشراف التربوي بمحافظة الاحساء التعليمية في المجالات الاقتصادي، والإداري، والفني، والاجتماعي بنسب تراوحت ما بين (57% كحد أدنى إلى 96% كحد أعلى، باستثناء المجال الشخصي. ووجود اختلاف في أراء أفراد العينة نحو معوقات الاشراف في المجال الاقتصادي لصالح المشرفات. فقد كانت أراء المشرفات أكثر ايجابية نحو ابراز معوقات الاشراف الاقتصادية من المشرفين. وكان المشرفون التي خبرتهم أكثر من عشر سنوات هم أكثر ايجابية نحو ابراز معوقات الاشراف من ذوي الخبرات الاخر ى. وعدم وجود فروق في مجال معوقات الاشر اف الاداري والفني والاجتماعي باختلاف الخبرة، والمؤهل العلمي، والجنس. وفي ضوء هذه النتائج تم رفض الفرضية الأولى والثانية جزئيأ فيما يخص عامل الجنس وتفاعل الخبرة مع الجنس. وتم قبول الفرضية الثالثة والرابعة الخاصتين بالمجال الاداري، بالإضافة إلى قبول الفرضية الخامسة والسادسة الخاصتين بالمجال الفني وقبول الفرضيتين السابعة والثامنة الخاصتين بالمجال الاجتماعي، وأخيراً تم قبول الفرضيتين التاسعة والعاشرة الخاصتين بالمجال الشخصي. وقبول هذه الفرضيات يدل على إجماع أفراد العينة على أن هناك معوقات تعيق المشرف التربوي من القيام بمهامه الإشرافية في المجال الإداري والاجتماعي والفني والاقتصادي.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectEducational Supervision
الاشراف التربوى
Titleمعوقات الإشراف التربوي كما يراها المشرفون والمشروفات في محافظة الإحساء التعليمية
Alternative TitleThe Problems Which Hinder the Educational Supervision in AL-Hassa Distric According to Supervisors Perceptions
TypeArticle
Pagination67-104
Issue Number12
Volume Number6
Alternative Abstract'This study aims at exploring the problems that face educational supervision from the supervisors' perspective in the light of the following variables: supervisors' sex, qualifications, experience, and their interaction. In order to collect the data, a questionnaire developded by the writer, covering the economic, administrative, technical, social and personal aspects was distributed among the subjects who were 76 supervisors ( 47 females and 29 males). Multiple ways of variance, factor analysis, and Tuke's test were used. The study hypothesizes that there are no statistical differences among supervisors' perception of supervision problems such as economic, administrative, technical, personal, and social factors. This study revealed that the supervisors,with a ratio ranging from 57%-96%, agreed that there are problems hindering the educational supervision in Al-Hassa District in the economic, administrative, technical, and social aspects, regardless of the experience and qualifications of the supervisors. The females felt these economic problems more than the males. Supervisors whose experience is ten years or more believe more strongly than less experienced ones that the economic factor constitutes a greater problem.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record