Show simple item record

AuthorAl Mattawa's, Fatma M. [فاطمة محمد المطاوعة]
Available date2009-11-25T13:10:30Z
Publication Date2000
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 2000, Vol. 9, No. 18, Pages 27-57.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8138
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى تحليل وتقويم أسئلة موضوعات القراءة واختباراتها بالمرحلة الابتدائية، في ضوء تصنيف بلوم Bloom للأهداف المعرفية، وفي إطار مهارات الفهم القرائي بمستوياتها المختلفة (الفهم المباشر - الفهم الاستنتاجي - الفهم الناقد - الفهم التذوقي) ، وكذلك تحديد مدى تنوع هدَه الاسًئلة من حيث المقالية والموضوعية . اُعدت الباحثة بطاقة تحليل من صورتين، استخدمت إحداهما لتحليل أسئلة موضوعات القراءة في الكتب المدرسية والأخرى لتحليل اْسئلة الاختبارات النهائية . وقد بلغ المجموع الكلي لأسنة موضوعات القراءة (٦٨١) سؤالاً ، في حين بلغ عدد اسئلة الاختبارات (٣٥٢) سؤالاً . وقد تبين من النتائج أن أسئلة موضوعات القراءة في هذه المرحلة تهتم بصورة ملحوظة بمستوى الفهم والتذكر، حيث بلغت نسبة أسئلة الفهم 47.3% ، يليها مستوى التذكر بنسبة 40.8% في حين حصلت مستويات التطبيق والتحليل والتركيب والتقويم على نسب ضئيلة جدًا . كما ركزت اسئلة اختبارات القراءة على مستوى التذكر بنسبة50.3% ثم مستوى الفهم بنسبة 31.1% والتطبيق بنسبة 9.1% ثم بقية المستويات بنسب متدنية، كذلك أشارت النتائج إلى أن أسئلة موضوعات القراءة تهتم بمهارات الفهم المباشر من النص ومهارات الفهم الاستنتاجي بصورة أكبر من اهتمامها بمهارات التفكير العليا مثل مهارات النقد والتذوق، حيث كانت النسب على الترتيب : الفهم المباشر 57.6%، الفهم الاستنتاجي 34.5%، الفهم الناقد 6.9%، وفي المرتبة الأخيرة التذوق الفني بنسبة 1.7%، وركزت أسئلة الاختبارات على أسئلة فهم المعنى المباشر بنسبة 68%، والأسئلة الاستنتاجية بنسبة 32%. كما اًوضحت النتائج أن النوع السائد بالنسبة للأسئلة في موضوعات القراءة هي الأسئلة المقالية التي بلغت نسبتها 65.8% في مقابل نسبة 34.4% للأسئلة الموضوعية ، في حين أن هناك توازن في عدد الأسئلة المقالية الموضوعية في اختبارات القراءة ، حيث بلغت نسبة الأسئلة المقالية 51.4% في مقابل 48.6% للأسئلة الموضوعية . وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث الحالي قدمت الباحثة بعض المقترحات والتوصيات
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPrimary Education
التعليم الابتدائي
Titleأسئلة القراءة وامتحاناتها في المرحلة الابتدائية بدولة قطر "دراسة تحليلية تقويمية"
Alternative TitleReading questions and its examination in primary schools
TypeArticle
Pagination27-57
Issue Number18
Volume Number9
Alternative AbstractThe study aims at investigating reading textbooks and examination questions in primary schools using Bloom's classification of the various levels of cognitive objectives, within the framework of conceptual reading skills (direct cognition-referential cognition-critical cognition¬aesthetic cognition) on the one hand, and at determining the diversity scope of these questions in view of objective and say questions on the other. For this purpose the researcher prepared a worksheet in duplicate and used one for the analysis of reading subjects' questions in school textbooks and the other for the analysis of final examination test's questions. Reading subjects' questions were 681 and examination questions were 352. Results indicated that reading subjects' questions in this grade are obviously concerned with the conceptual and reciting levels. Conceptual levels' questions were 47.3% followed by reciting 40.8% while application; analysis, structural and assessment levels scored insignificant rates. Reading examination test questions focussed on reciting levels 50.3%, conceptual reading 31.1 % application 9 .1 % and the remaining levels scored much lower rates. Results also revealed that reading subjects place more emphasis on direct conceptual reading skills from textbook and referential cognition than metaconitive skills such as criticism and aestheticism. Rates were at the following order : Direct cognition 57.6%, referential cognition 34.5% and critical cognition 6.9% and aesthetic cognition 1.7%. Examination test questions focussed on direct cognition of meaning by 68% and referential cognition by 32%. Results also showed that the prevalent type of questions in reading subjects is the say questions 65.8% compared to 34.4% for subjective questions while some balance was found in the number of say and subjective questions in reading examination tests i.e. 51.4% and 48.6% respectively. Finally the researcher made some proposals and recommendations in view of the results of the study.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record