دراسة تحليلية تقويمية لكتاب الأحياء للصف العاشر الأساسي في المدارس الأردنية
Author | Abdulla, Mohamed Abdulla |
Author | Anaiza, Mahir Ibrahim |
Available date | 2009-11-25T13:10:38Z |
Publication Date | 1994 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1994, Vol. 3, No. 6, Pages 137-170. |
Abstract | هدفت هذه الدراسة إلى تحليل كتاب الأحياء للصف العاشر الأساسي في الأردن الذي بدأ التدريس به للعام الدراسي ١٩٩٣ م / ١٩٩٤م، وإجراء عملية تحليلية تقويمية لجوانب هامة من الكتاب، حيث تناولت الدراسة الخصائص العامة للكتاب، وانقرائيته، ومدى اشراكيته للطالب من خلال عرض المادة والاشكال والرسومات، كيما تناول الدراسة تنوِع الأسئلة المتضمنة في الكتاب اضافة إلى الأخطاء العلمية و المطبعية الواردة في الكتاب. وقد استخدم الباحثان استبانة وزعت على المعلمين والموجهين التربويين لمعرفة آرائهم حول الكتاب، كما وضعت عدة معايير طبقت على عينة من الطلبة بلغ عددهم (٤٠) طالبة وطالباً، إضافة إلى تحليل محتوى الكتاب من قبل الباحثين. وقد دلت نتاج الدراسة أن كتاب الأحياء للصف العاشر الأساسي يعدّ من الكتب الجيدة من حيث محتواه وتسلسله واحتوائه عل ماهو جديد، ومستوى انقرائيته وقلة الأخطاء العلمية والمطبعية، إلا أن الكتاب يحتاج إلى المزيد من الاهتمام والتحسين، خاصة فيا يتعلق بأسئلة نهاية الفصل وتركيزه عل الأهداف المعرفة أكثر من الأهداف الوجدانية الانفعالية وأخيراً الأهداف النفسحركية ويحتاِج إلى مزيد من التركيز عل أسئلة الفئة العليا حسب تصنيف بلوم التي تقيس الاستيعاب والفهم، والتطبيق، والتحليل، والتركيب، والتقويم . وقد خلص الباحثان إلى إجراء المزيد من البحوث تتعلق بتحليل كتب العلوم الأخرى مع مراعاة التسلسل المنطقي والترابط المفاهيمي ضمن المرحلة التعليمية الواحدة. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | General Education التعليم العام |
Alternative Title | An analysis and evaluation of the biological textbook for 10th grade students at Jordanian schools. |
Type | Article |
Pagination | 137-170 |
Issue Number | 6 |
Volume Number | 3 |
Alternative Abstract | This study aimed at analysis and evaluation of the biological textbook for 10th grade in Jordan. The problem of the study, was idenfitied through these questions. 1 - To what extent does the biological textbook for the 10th grades achieve the educational criteria regarding the objectives, content, teaching learning aids and evaluation standards ? 2 - To what extent does his textbook ensure the participation (involvement) of the learners in its contents and activities ? 3 - What is its readability level ? 4 - The environmental issues containd in this book ? In order to obtain responses to these questions, two tools were prepared by the researches a questionnaire and a test, which were gives to a representative sample of the 10th graders to assess, the level of readability and the extent of students' paricipation. Romays' Formula was used. The findings were : a - The objectives were realistic and related to the students' interests and needs. b - The content stressed knowledge and negleeted creativity. c- The teaching / learning, aids and activities of the textbook is adequae and e - The readability of the textbook is compatible with the student's academic level. In general the biology textbook was in the accepted level of science textbooks |
Author | العبد الله, عبد الله محمد |
Author | عنيزة, ماهر إبراهيم |