أثر نموذجين من نماذج التعلم التعاوني على اتجاهات طلاب الصف السابع من التعليم الأساسي تجاه تعلم مادة الرياضيات في الأردن
Author | عبابنة, عبد الله |
Available date | 2009-11-25T13:11:07Z |
Publication Date | 1995 |
Publication Name | Journal of the E. R. C. |
Citation | Journal of the E. R. C., 1995, Vol. 4, No. 8, Pages 37-57. |
Abstract | هدف البحث إلى معرفة أثر التعلم التعاوني ممثلاً بالطريقتين (Jigaw)وطريقة التعلم الجمعي مقارنة بالطريقة التقليدية في اتجاهات طلبة الصف السابع الأساسي نحو مادة الرياضيات. ولقد شملت عينة الدراسة(87) طالباً موزعين على ثلاث شعب في مدرسة مؤتة الأساسية. وتم تدريس كل شعبة من الشعب الثلاث بإحدى طرق التدريس الثلاث السابقة ولمدة(13) حصة صفية. وكانت المادة التعليمية للشعب الثلاث وحدة المجسمات. ولقد بينت نتائج تحليل التباين المصاحب( (ANCOVAعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في اتجاهات الطلاب البعدية في الشعب الثلاث نحو مادة الرياضيات كما أن التغير في اتجاهات طلاب كل شعبة على حدة نحو مادة الرياضيات لم يكن ذا دلالة احصائية. |
Language | ar |
Publisher | Qatar University |
Subject | Cooperative Learning طرق التدريس |
Alternative Title | The effect of two cooperative learning approachs on attitudes of seventh grade basic education students (in Jordan) toward the learning of mathematics |
Type | Article |
Pagination | 37-57 |
Issue Number | 8 |
Volume Number | 4 |
Alternative Abstract | The purpose of this study was to investigate the effect of cooperative (Jigsaw ) Vs Leaming together Vs the traditional methods on the attitudes of the seventh - grade students toward mathematics. The sample of the study consisted of ( 87 ) seventh - graders enrolled in (3) sections from Mu 'tah - Basic School for Boys. The three sections were randomly assigned to one of the three treatments : Jigsaw, Leaming together, or Control. The three sections were exposed to identical mathematics contents for (13) classes. The results of the ANCOVA revealed that there were no significant differences on the mathematics attitudes on the post-test. Also, the change in attitude for each section was not significant at the end of the experiment. |
Author | Ababneh, Abdulla |