• English
    • العربية
  • العربية
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
    • QSpace policies
View Item 
  •   Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University Digital Hub
  • Qatar University Institutional Repository
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    إدارك تلاميذ المرحلة الاعدادية لبيئة التعلم وأثره على التحصيل الدراسي

    Thumbnail
    View/Open
    059610-0005-fulltext.pdf (1.292Mb)
    Date
    1996
    Author
    Bakhoum, Raafat Atteya [رافت عطية باخوم]
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    يهدف هذا البحث إلى تعرف المكونات العاملية لبيئة التعلم كما يدركها تلاميذ المرحلة الإعدادية، بالإضافة إلى تعرف الفروق بين كل من: الجنسين، الموطن، الفرق الثلاث، حيث تم تطبيق مقياس إدراك بيئة التعلم على عينة قوامها (240) من تلاميذ المرحلة الإعدادية بواقع (120) من كل جنس، (80) من كل فرقة، (120) من كل موطن، حيث أظهرت هذه الدراسة النتائج التالية: 1- تتكون بيئة التعلم المدركة من خمسة عوامل هي: مهام المعلم، المهام المدرسية، الاستمتاع بالمهام الدراسية، الاندماج في الأنشطة المدرسية، الصداقات. 2- كانت هناك فروقاً بين الجنسين- في ضوء الفرق الدراسية- في: مهام المعلم، الاستمتاع بالمهام المدرسية، الاندماج في الأنشطة المدرسية. في حين لم تكن الفروق دالة بين الجنسين في الفرقة الثالثة في عاملي: المهام المدرسية، الصداقات المدرسية. 3- كانت هناك فروقا ترجع للموطن (ريف- حضر) في متغيرات الدراسة عدا في مهام المعلم حيث كانت الفروق غير دالة لطلاب الصف الثاني. 4- كانت هناك فروقا بين كل فرقتين بالتبادل في متغيرات الدراسة عدا في مهام المعلم بين الفرقتين الأولى والثانية. 5- يمكن أن تسهم المتغيرات: مهام المعلم، المهام المدرسية، الاستمتاع بالمهام المدرسية، الاندماج في المهام المدرسية، في التنبؤ بالتحصيل الدراسي لطلاب المرحلة الاعدادية.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8164
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225‎ items ]

    entitlement


    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of Digital Hub
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language Publisher

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission QSpace policies

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    Qatar University Digital Hub is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Video